آرشیو بهمن ماه 1402

اخبار و تازه هاي پزشكي و سلامتي

همه چیز درباره کاشت مو

۳ بازديد

کاشت یا پیوند مو یک روش جراحی است که شامل استخراج فولیکول‌های مو از ناحیه اهداکننده (معمولاً پشت یا کناره‌های سر) و پیوند آنها به مناطقی است که دچار ریزش یا نازک شدن مو شده‌اند. فولیکول‌های موی کاشته‌شده به رشد طبیعی خود ادامه می‌دهند و در نتیجه یک خط رویش مو ترمیم شده و تراکم مو افزایش می‌یابد.

کاربردهای کاشت مو

پیوند مو معمولاً برای درمان طاسی با الگوی مردانه، طاسی الگوی زنانه، کاهش خطوط مو و نازک شدن مو در مردان و زنان استفاده می شود. همچنین می توان از آن برای ترمیم مو در نواحی آسیب دیده از تروما یا اسکار استفاده کرد.

مزایا و عوارض کاشت مو

برای آگاهی بیشتر از کاشت مو بهتر است با مزایا و عوارض آن نیز آشنا شوید.

مزایا

این روش طیف وسیعی از فواید را ارائه می دهد، از جمله:

  • داشتن خط موی طبیعی
  • افزایش اعتماد به نفس
  • بهبود ظاهر
  • توانایی حالت دادن
  • اصلاح موهای کاشته شده مانند موهای طبیعی

عوارض احتمالی

در حالی که کاشت مو به طور کلی ایمن در نظر گرفته می شود، اما باز هم احتمال بروز عوارض بالقوه ای مانند عفونت، خونریزی، جای زخم، ریزش شوک (ریزش موقت موهای کاشته شده) و ظاهر غیر طبیعی در صورت عدم انجام توسط جراح ماهر وجود دارد.

مراقبت های پس از کاشت مو

بعد از کاشت مو رعایت موارد زیر ضروری است:

داروها و دستورالعمل ها

پس از انجام این عمل، جراح دستورالعمل‌های خاص بعد از عمل را به شما ارائه می‌دهد که ممکن است شامل مصرف داروهای تجویز شده برای جلوگیری از عفونت، کاهش تورم و بهبود باشد؛ این دستورالعمل ها باید به دقت رعایت شوند.

مراقبت ملایم از مو

در طول دوره نقاهت اولیه بعد از کاشت مو، رعایت اقدامات ملایم و مراقبت از مو ضروری است. این اقدامات شامل شستن موها طبق دستورالعمل، اجتناب از مالش یا خراش بیش از حد پوست سر و اجتناب از مصرف محصولاتی برای موی زبر است.

بهبودی بعد از پیوند مو

پیوند مو یک فرآیند تدریجی است و زمان می برد تا فولیکول های موی کاشته شده با محیط جدید سازگار شوند و شروع به رشد کنند، ممکن است چندین ماه طول بکشد تا نتایج کامل قابل مشاهده باشد.

منبع: zibaieclub.ir

رژیم دیابت چیست؟

۴ بازديد

دیابت یک بیماری مزمن است که نیاز به مدیریت دقیق و رعایت رژیم غذایی مناسب دارند. یک رژیم غذایی دیابتی برنامه ریزی شده می تواند به تثبیت سطح قند خون، مدیریت وزن و بهبود سلامت کلی کمک کند.

اگر دیابت دارید به شما توصیه می کنیم این مقاله را تا آخر بخوانید، در این مقاله ما به رژیم دیابت می پردازیم، اهمیت آن را بررسی و اصول آن را درک می کنیم و نکات عملی برای توانمندسازی افراد مبتلا به دیابت برای تغذیه بدن و داشتن زندگی رضایت بخشی ارائه می دهیم.

دیابت چیست؟

دیابت وضعیتی است که با افزایش سطح قند خون به دلیل ناتوانی بدن در تنظیم صحیح انسولین، هورمونی که قند خون را کنترل می کند، مشخص می شود. رژیم غذایی دیابت نقش مهمی در مدیریت سطح قند خون، جلوگیری از عوارض و ارتقای رفاه کلی دارد.

 نکات عملی که باید در هنگام پیروی از رژیم دیابت رعایت کنید

این نکات عبارتند از:

برنامه ریزی غذایی

برنامه‌ریزی وعده‌های غذایی از قبل می‌تواند به افراد مبتلا به دیابت کمک کند تا در مسیر خود باقی بمانند و انتخاب‌های سالم‌تری داشته باشند. روی ترکیب انواع غذاهای غنی از مواد مغذی، از جمله پروتئین های بدون چربی، غلات کامل، میوه ها، سبزیجات و چربی های سالم تمرکز کنید. برای اطمینان از راحتی و رعایت رژیم دیابت، دستورالعمل ها و آماده سازی غذا را آزمایش کنید.

زمان بندی منظم غذا در کنار رعایت رژیم دیابت

ثبات در زمان غذا خوردن برای مدیریت سطح قند خون ضروری است. فواصل منظم وعده های غذایی را در نظر بگیرید و از حذف وعده های غذایی خودداری کنید، زیرا می تواند منجر به سطوح ناپایدار قند خون شود.

در صورت لزوم، میان وعده های سالم را بین وعده های غذایی برای حفظ سطح انرژی و جلوگیری از نوسانات قند خون قرار دهید.

خوردن آگاهانه

در هنگام پیروی از رژیم دیابت، غذا خوردن آگاهانه را تمرین کنید. تمرین غذا خوردن آگاهانه شامل حضور و مشارکت کامل در تجربه غذا خوردن است. سرعت خود را کم، هر لقمه را بچشید و به نشانه های گرسنگی و سیری توجه کنید.

خوردن آگاهانه می تواند به افراد مبتلا به دیابت کمک کند تا آگاهانه مواد غذایی را انتخاب، از وعده های غذایی به طور کامل لذت ببرند و از پرخوری جلوگیری کنند.

آبرسانی به بدن در رژیم دیابت

هیدراته ماندن به اندازه کافی برای سلامت کلی و کنترل قند خون بسیار مهم است. آب را به عنوان نوشیدنی اصلی انتخاب و مصرف نوشیدنی های شیرین از جمله آب میوه و نوشابه را محدود کنید. یک بطری آب در طول روز به عنوان یادآوری برای هیدراته ماندن همراه خود داشته باشید.

داشتن فعالیت بدنی منظم

در کنار رژیم دیابت، داشتن فعالیت بدنی منظم برای مدیریت سطح قند خون، بهبود حساسیت به انسولین و حفظ وزن سالم ضروری است. در فعالیت‌هایی که از آن لذت می‌برید، مانند پیاده‌روی، شنا یا دوچرخه‌سواری شرکت کنید و انواع تمرین‌های هوازی و قدرتی را هدف بگیرید.

منبع: healthyrecipe.ir

بوتاکس چیست؟

۴ بازديد

بوتاکس در اصل حاوی سم بوتولینوم است. کشف سم بوتولینوم در اواخر قرن نوزدهم توسط دکتر Emile Pierre van Ermen Gem انجام شد. در ابتدا به عنوان یک سم کشنده در نظر گرفته شد، سپس به دلیل پتانسیل درمانی آن مورد استفاده قرار گرفت.

دکتر آلن اسکات انقلابی در استفاده از سم بوتولینوم با ایجاد فرم خالص و ایمن به نام بوتاکس ایجاد کرد. این پیشرفت درها را به روی کاربردهای پزشکی و زیبایی جدید باز کرد.

مکانیسم و ​​عملکرد بوتاکس

این ماده که از نظر علمی به عنوان سم بوتولینوم نوع A شناخته می شود، با جلوگیری از آزاد شدن استیل کولین – یک انتقال دهنده عصبی مسئول انقباضات عضلانی، عمل می کند و باعث فلج موقت عضلات منجر به کاهش چین و چروک و خطوط ریز می شود.

عوارض احتمالی بوتاکس

ممکن است در کنار فواید گفته شده، احتمال بروز عوارض زیر نیز وجود داشته باشد:

واکنش های خفیف و طبیعی بعد از تزریق

قرمزی خفیف، تورم و کبودی در محل تزریق از عوارض شایع هستند و معمولا در عرض چند ساعت تا چند روز از بین می روند.

سردرد یا علائم شبیه آنفولانزا

برخی از افراد ممکن است پس از تزریق بوتاکس سردردهای خفیف یا علائمی شبیه آنفولانزا را تجربه کنند. این اثرات معمولا موقتی هستند و به سرعت برطرف می شوند.

ضعف یا افتادگی عضلانی در محل تزریق

این روش در موارد نادر، می تواند باعث ضعف موقت یا افتادگی عضلات در ناحیه تحت درمان شود و سم به عضلات ناخواسته گسترش می یابد. انتخاب یک پزشک با تجربه این خطر را به حداقل می رساند.

خشکی چشم یا ریزش اشک بیش از حد

تزریق بوتاکس در نزدیکی چشم گاهی اوقات می تواند تولید اشک را مختل کند و منجر به خشکی موقت چشم یا ریزش بیش از حد اشک شود. این عوارض معمولاً خود به خود برطرف می شوند.

واکنش های آلرژیک

ممکن است فردی به مواد بوتاکس حساسیت داشته باشد علائمی مانند خارش، بثورات پوستی، کهیر یا مشکل در تنفس به دلیل واکنش های آلرژیک در افراد مشاهده شوند که باید فوری به پزشک مراجعه شود.

منبع: zibaieclub.ir

رژیم پالئو چیست؟

۲ بازديد

این رژیم رژیمی است که بر اساس نحوه تغذیه انسان‌ های اولیه در دوره‌ی سنگی باستان الهام گرفته شده است. این رژیم غذایی فرض می ‌کند که طبقه‌ بندی اصلی انسان‌ ها در این دوره، شکارچیان جمع‌ کننده بودند و غذایشان از منابع طبیعی مانند گوشت، ماهی، میوه‌ ها، سبزیجات و میوه‌ های خشک، تخم مرغ و آجیل‌ ها تشکیل می‌ شود.

فواید رژیم پالئو چیست؟

برخی از مهم ترین فواید رژیم پالئو عبارتند از:

کاهش وزن

یکی از مهم ترین فواید این رژیم غذایی کاهش وزن و لاغری می باشد. طبق تحقیقاتی که درباره این رژیم انجام گرفت، به مدت 3 هفته از 14 فرد خواسته شد تا این رژیم را بگیرند. و در نتیجه افرادی که از این رژیم پیروی کرده بودند حدود 2 الی 3 کیلو گرم کاهش وزن داشتند.

همچنین طبق تحقیقات دیگر از 13 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 خواسته شد تا این رژیم را بگیرند و بعد از اتمام دوره افراد علاوه بر کاهش وزن دیابت شان کاهش پیدا کرده بود.

مدیریت دیابت

این رژیم تاثیرات زیادی در بهبود دیابت نوع دو می گذارد. همچنین طبق تحقیقات انجام گرفته به این نتیجه رسیده اند که این رژیم غذایی باعث کاهش توده چربی، قند خون و فشار خون می گردد. این عوامل همگی باعث کاهش بیماری های قلبی و عروقی می شوند.

کاهش فشار خون

یکی از عوامل مهم در کاهش بیماری های قلبی و عروقی پایین آمدن فشار خون می باشد که این رژیم باعث این امر می گردد.

معایب رژیم پالئو چیست؟

اگر این رژیم را به صورت دلخواه و بدون مشورت با یک کارشناس بگیرید ممکن است بسیاری از مشکلات  به سراغتان بیاید. در این رژیم بعضی از مواد غذایی مانند حبوبات، لبنیات و غلات حذف می شوند.

 حبوبات شامل مقادیر زیادی از فیبر، پروتئین، آهن، روی و مس می باشند. همچنین لبنیات شامل مقادیر زیادی از کلسیم می باشد که  با حذف آن ها بدن دچار کمبود کلسیم می شود.

بنابر مطالب ذکر شده با حذف غلات و لبنیات شما در معرض مشکلاتی مثل پوکی استخوان و کمبود کلسیم قرار می گیرید.

برای کسانی که رژیم گیاه خواری می گیرند لوبیا یکی از منابع اصلی پروتئین می باشد در نتیجه رژیم غارنشینی انتخاب مناسبی برای کسانی که وگان را دنبال می کنند نمی باشد.

در واقع خوردن آجیل و سبزیجات و مواد غذایی که دارای فیبر هستند در این رژیم افزایش پیدا می کند که این موضوع از محبوبیت این رژیم کم می کند. زیرا این سبک غذایی به علت اینکه بسیار ملین هستند باعث نفخ معده و ناراحتی معده می شود.

منیع: healthyrecipe.ir

تکنیک های کاشت ابرو

۶ بازديد

کاشت ابرو یک عمل جراحی است که شامل انتقال فولیکول‌های مو از ناحیه اهدا کننده مو (معمولاً پشت پوست سر) به ابرو است. فولیکول‌های موی پیوند شده در محل جدید به رشد خود ادامه می‌دهند و در نتیجه ابروها پرتر و مشخص‌تر می‌شوند.

چه کسانی می توانند از کاشت ابرو سود ببرند؟

کاشت ابرو برای افرادی که

  • ابروهای نازک
  • کم پشت
  • کاملا ریخته
  • دچار تروما
  • سوختگی

یا حادثه ای دیگر شده اند و ابروی خود را از دست داده اند، گزینه مناسبی است.

تکنیک های مورد استفاده در روش های کاشت ابرو

قبل از پرداختن به مراحل کاشت ابرو باید با انواع روش های کاشت ابرو آشنا شوید:

استخراج واحد فولیکولی FUE

FUE یک تکنیک پرکاربرد در روش های کاشت ابرو است. این روش شامل استخراج تک تک فولیکول‌های مو از ناحیه اهداکننده با استفاده از ابزار پانچ تخصصی است. سپس این فولیکول ها با دقت در ناحیه گیرنده ابرو کاشته می شوند.

کاشت مستقیم مو DHI

DHI یک تکنیک پیشرفته است که امکان قرار دادن دقیق و کنترل شده فولیکول های مو را مستقیماً در ناحیه گیرنده فراهم می کند. این تکنیک ضربه به فولیکول های مو را به حداقل می رساند و در نتیجه نرخ بقای پیوند بیشتر و نتایج کلی بهبود می یابد.

فواید کاشت ابرو

اگر جراح همه مراحل کاشت ابرو را با دقت انجام دهد، نتایج بدست آمده طبیعی و فواید زیر را به همراه دارد:

نتایج طبیعی و دائمی

کاشت ابرو یک راه حل طبیعی و دائمی ارائه می دهد، زیرا فولیکول های موی کاشته شده در برابر ریزش مو مقاوم هستند. نتایج بدست آمده با توجه به ویژگی های صورت و فرم دلخواه ابروی شما است.

افزایش اعتماد به نفس

داشتن ابروهای پرتر و مشخص تر می تواند اعتماد به نفس شما را افزایش دهد و زیبایی کلی صورت را بهبود بخشد. کاشت ابرو می تواند به افراد کمک کند تا از ظاهر خود احساس رضایت بیشتری داشته باشند.

داشتن رویکرد شخصی

روش های کاشت ابرو با در نظر گرفتن فاکتور هایی مانند شکل ابرو، ضخامت و نتیجه دلخواه و متناسب با ویژگی های صورت شما را به همراه دارد و ویژگی های منحصر به فرد صورت شما را تکمیل کنند.

منبع: zibaieclub.ir

آیا رژیم فستینگ عوارض دارد؟ چطور عوارض را کاهش دهیم؟

۴ بازديد

رژیم فستینگ یا روزه داری می تواند مزایای سلامتی و کاهش وزن را برای برخی افراد به ارمغان بیاورد. آگاهی از عوارض جانبی مانند کمبود مواد مغذی، عدم تعادل قند خون، اختلال در تعادل هورمونی، از دست دادن عضلات، الگوهای غذایی نامنظم و تاثیر بر سلامت روان، بسیار مهم است. و باید هنگام شروع یک رژیم روزه داری آن ها در نظر گرفت.

هنگام استفاده از رژیم فستینگ باید مراقب باشید، مصرف مواد مغذی کافی را در اولویت قرار دهید. در صورت لزوم به دنبال راهنمایی حرفه ای باشید. به یاد داشته باشید، نیازهای غذایی و شرایط سلامتی هر فرد منحصر به فرد است. و یک رویکرد شخصی کلیدی برای اطمینان از رفاه کلی است.

عوارض رژیم فستینگ

برخی از عوارض رژیم فستینگ عبارتند از:

عادت کردن به الگوهای غذایی نادرست

ممکن است خطر عادت به الگوهای غذایی نامنظم مانند ارتورکسیا یا اختلالات پرخوری در طول دوره های فستینگ افزایش یابد. پروتکل های روزه داری می تواند منجر به رابطه ناسالم با غذا و وسواس در کاهش وزن شود.

برای جلوگیری از بروز عوارض رژیم فستینگ، پرورش ذهنیت سالم نسبت به غذا و اولویت دادن به شیوه های تغذیه آگاهانه بسیار مهم است.

مثلا گوش دادن به نشانه‌های گرسنگی و سیری بدن، جستجوی حمایت و مشاوره با متخصصان تغذیه ثبت‌ شده و حفظ یک رویکرد متعادل در تغذیه می‌تواند به پیشگیری از رفتارهای غذایی نامنظم کمک کند.

تأثیر بر سلامت روان

رژیم های روزه داری به طور بالقوه می توانند باعث ایجاد ناراحتی های روانی، از جمله افزایش سطح استرس، اضطراب و نوسانات خلقی شود. محدودیت کالری و تغییر در الگوهای غذایی می تواند بر تولید انتقال دهنده های عصبی و سلامت روان تاثیر بگذارد.

اولویت دادن به فعالیت‌های خود مراقبتی، مانند تکنیک‌های مدیریت استرس، فعالیت بدنی منظم و جستجوی حمایت عاطفی، می‌تواند به افراد کمک کند تا چالش‌های بالقوه سلامت روان مرتبط با رژیم‌های فستینگ را حل کنند.

از دست دادن عضلات از عوارض رژیم فستینگ

رژیم‌های روزه‌داری می‌توانند منجر به کاهش ماهیچه‌ها شوند. بدن به دنبال منابع جایگزین انرژی در طول دوره‌های طولانی مدت محدودیت کالری است و این وضعیت می تواند برای افرادی که قصد حفظ یا ساخت توده عضلانی را دارند، نگران کننده باشد.

چگونه می توان عوارض رژیم فستینگ را به حداقل رساند؟

برای به حداقل رساندن عوارض جانبی رژیم فستینگ یا روزه داری، باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • در طول دوره های روزه داری به اندازه کافی هیدراته بمانید.
  • در دوره‌های مجاز برای مصرف غذا، روی غذاهای غنی از مواد مغذی تمرکز کنید.
  • به نشانه های گرسنگی و سیری بدن خود گوش دهید.
  • برای حفظ توده عضلانی به فعالیت بدنی منظم بپردازید.

منبع: healthyrecipe.ir

هزینه بوتاکس معده

۵ بازديد

بوتاکس معده که با تزریق سم بوتولینوم انجام می شود، یک روش کم تهاجمی نسبت به جراحی لاغری است که برای درمان برخی بیماری های گوارشی مانند گاستروپارزی و چاقی استفاده می شود. این روش شامل تزریق بوتاکس به عضلات معده برای کمک به بیشتر ماندن غذا در معده و سیر بودن فرد به مدت طولانی تر است.

هزینه بوتاکس معده چقدر است؟

هزینه این روش لاغری با توجه به عوامل مختلفی، متفاوت است و اما به طور کلی حدود ۶۰ میلیون تومان است.

عوامل موثر در هزینه بوتاکس معده کدامند؟

مرکز پزشکی و مکان

هزینه تزریق بوتاکس به معده بسته به مرکز پزشکی که در آن عمل انجام می شود و محل آن متفاوت است. بیمارستان‌ های معروف یا کلینیک‌های تخصصی، ممکن است به دلیل تخصص و شهرت خود هزینه‌های بیشتری را دریافت کنند.

علاوه بر این، موقعیت جغرافیایی کلینیک یا بیمارستان نیز می تواند بر هزینه نهایی تأثیر بگذارد، زیرا مناطق و نواحی مختلف ممکن است هزینه های مراقبت های بهداشتی و ساختار قیمت گذاری متفاوتی داشته باشند.

هزینه بوتاکس معده با توجه به تجربه و تخصص پزشک

تجربه و مهارت پزشک متخصصی که عمل بوتاکس معده را انجام می دهد، می تواند بر هزینه آن تأثیر بگذارد. پزشکان بسیار ماهر و با تجربه ای که در روش های گوارشی تخصص دارند، ممکن است به دلیل تخصص و سوابق خود هزینه های بیشتری را دریافت کنند.

برای اطمینان از ایمنی و نتایج مطلوب، انتخاب یک متخصص لاغری که تجربه قابل توجهی در انجام تزریق بوتاکس معده داشته باشد، بسیار مهم است.

تست های تشخیصی و هزینه های مشاوره

قبل از انجام بوتاکس معده، افراد اغلب نیاز به انجام آزمایشات تشخیصی و مشاوره برای ارزیابی مناسب بودن این روش برای آن ها، دارند. این آزمایش‌ها و مشاوره‌ها می‌توانند باعث افزایش هزینه بوتاکس معده شوند.

آزمایش‌های تشخیصی مانند مطالعات تخلیه معده یا آندوسکوپی، همراه با هزینه‌های مشاوره، برای تعیین دوره مناسب درمان و تنظیم آن با نیازهای فردی ضروری است.

تعداد تزریقات مورد نیاز

تعداد دوزهای تزریق بوتاکس مورد نیاز در طول عمل بوتاکس معده بر هزینه کلی تاثیر می گذارد. دوز و تعداد تزریق ها به شرایط خاص درمان و نیازهای منحصر به فرد فرد بستگی دارد. ممکن است برای معده‌های بزرگ‌تر یا موارد شدیدتر تزریق‌های بیشتری لازم باشد، که می‌تواند منجر به هزینه‌های بالاتر شود.

هزینه های بیهوشی و تسهیلات + هزینه بوتاکس معده

روش های بوتاکس معده ممکن است نیاز به بی حسی موضعی داشته باشد تا ناراحتی در طول فرایند تزریق به حداقل برسد. هزینه بیهوشی و همچنین هرگونه هزینه تسهیلات مرتبط با استفاده از امکانات پزشکی، باید هنگام محاسبه کل هزینه عمل در نظر گرفته شود.

اطلاعات بیشتر در bariatricsurgery.ir

تفاوت اسلیو و بای پس معده

۶ بازديد

جراحی های لاغری به عنوان یک گزینه درمانی موثر برای افرادی است که با چاقی دست و پنجه نرم می کنند. اسلیو معده و بای پس معده دو تا از جراحی های رایج کاهش وزن هستند، این دو عمل جراحی در مکانیسم با هم متفاوت هستند.

در این مقاله تفاوت‌ اسلیو و بای پس را بررسی می‌کنیم و به شما کمک می کنیم تا در مورد انتخاب مناسب‌ ترین گزینه کاهش وزن خود تصمیمی آگاهانه بگیرید.

تفاوت اسلیو و بای پس

در این بخش به تفاوت اسلیو و بای پس می پردازیم:

پیچیدگی جراحی

اسلیو معده به طور کلی در مقایسه با بای پس روش ساده تری در نظر گرفته می شود و شامل برداشتن بخشی از معده بدون تغییر در مسیر روده است. از سوی دیگر، بای پس معده شامل مراحل جراحی پیچیده تری است و با ایجاد یک کیسه کوچک و تغییر مسیر دستگاه گوارش انجام می شود.

تفاوت اسلیو و بای پس در نتایج نهایی

هر دو جراحی می توانند منجر به کاهش وزن قابل توجهی شوند. با این حال، بای پس معده با کاهش وزن بیشتری در دراز مدت همراه است. این تفاوت به دلیل ترکیبی از اثرات محدود کننده غذا و سوء جذب در مواد غذایی در بای پس است.

میزان خطر کمبود مواد مغذی

بای پس معده در مقایسه با اسلیو خطر کمبودهای مواد مغذی بیشتری دارد. تغییر مسیر دستگاه گوارش می تواند بر جذب برخی ویتامین ها و مواد معدنی تأثیر بگذارد، به همین دلیل  مصرف مکمل های غذایی بعد از عمل بای پس ضروری است.

در جراحی اسلیو، خطر کمبود مواد مغذی مورد نیاز بدن کمتر است، زیرا در این روش مسیر روده را تغییر نمی دهند.

تفاوت اسلیو و بای پس در میزان تاثیر آن ها بر درمان مشکلات ناشی از چاقی

مطالعات نشان می دهد که هر دو عمل اسلیو و بای پس معده بسیاری از مشکلات پزشکی مرتبط با چاقی از جمله دیابت نوع 2، فشار خون بالا و آپنه خواب را بهبود می بخشند یا برطرف می کنند.

با این حال، مشخص شده است که بای پس معده به دلیل تاثیر سوء جذب مواد مغذی، تاثیر قابل توجهی بر شرایط متابولیک دارد.

منبع: bariatricsurgery.ir