آرشیو بهمن ماه 1400

اخبار و تازه هاي پزشكي و سلامتي

5 مورد از مزایای بریج دندان

۲۹ بازديد

ادامه مقاله را بخوانید تا با 5 تا از فواید و مزایای بریج دندان آشنا شوید.

1.     لبخند شما را ترمیم کرده و به افزایش سلامتی دهان و دهان کمک میکند

از این پل ها معمولا برای پر کردن جای خالی دندان های جلو استفاده میشوند. کسانی که سال ها است یک یا چند دندان جلویی خود را از دست داده اند خوب میدانند که اگر این دندان ها افتاده باشند زیبایی لبخند به شدت کاهش میابد و اعتماد به نفس را نیز میکاهد. خوشبختانه با کمک مزایای بریج دندان قادر خواهید بود که دوباره مثل سابق زیبایی لبخندتان را بازیابید.

2.     به شما کمک میکند همچنان غذاهای مورد علاقه خودتان را بخورید

پل دندانپزشکی جایگزین بسیار خوبی برای دندان است که به شما امکان می دهد مصرف غذاهای مورد علاقه خود را ادامه دهید. بعد از نصب پل، شما قادر خواهید بود از مزایای بریج دندان نهایت استفاده را برده و بدون درد یا تجربه ناخوشایندی همچنان خوراکی های مورد علاقه خودتان را بخورید.

3.     به بهبود گفتار یا وضوح صحبت کردن شما کمک میکند

از بزرگترین فواید پل دندانی کمک به بهبود گفتار و وضوح تلکم است. کسانی که دندان های جلویی خود را از دست داده اند معمولا نمیتوانند با وضوح صحبت کنند و در بیان برخی حروف یا کلمات دچار مشکل هستند. چرا؟ زیرا دندان ها نقش مهمی درایجاد کلمات و ادای آن ها دارند. اگر دندان نباشد قطعا گفتار تحت تاثیر قرار میگیرد. بنابراین اگر دندان جلوی خود را از دست داده اید و در صحبت کردن مشکل دارید بهبود گفتار را یکی از مزایای بریج دندان بدانید.

4.     به حفظ سلامتی بافت استخوانی فک کمک میکند.

تصور اغلب افراد این است که این استخوان فک است که دندان ها را سالم نگاه میدارد. اما این یک رابطه دو طرفه است. یعنی به همان میزان که فک برای دندان ضروری است وجود ریشه دندان هم برای استخوان فک ضروری است. بافت استخوانی فک برای سالم ماندن، به ریشه دندان نیاز دارد.

بعد از کشیده شدن دندان بافت استخوانی فک کم کم دچار پراکندگی شده و سست میشود. (به دلیل حرکت سایر دندان ها). اما یکی از مزایای بریج دندان جلوگیری از این حرکت و حفظ سلامتی دندان ها است. کسانی که دندان های کجی دارند و دندان خود را نیز از دست داده اند میتوانند با ترکیب ارتودنسی و بریج به لبخندی زیبا دست پیدا کنند.

5.     هزینه های شما را کاهش میدهد

در مقایسه با سایر روش های کاشت دندان مثل ایمپلنت، بریج دندان یک مزیت مثبت دیگر دارد و آن هزینه پایینش است. هزینه بریج معمولا کم است و نه تنها جایگزین خوبی است بلکه شما را از پرداخت هزینه های دیگری مثل ارتودنسی دندان (به خاطر کج بودن دندان ها)، بیماری لثه و پوسیدگی دندان (به خاطر تشکیل پلاک در محل دندان از دست رفته) و …. باز میدارد.

اطلاعات بیشتر در www.zhaleimplant.ir

ارتودنسی خانگی چگونه است؟

۳۷ بازديد

برخی از افراد تمایل دارند که فاصله ی بین دندان هایشان را خودشان درمان کنند و از روش های ارتودنسی دندان به روش خانگی استفاده می کنند. بهترین کاری که هرکس می تواند در خانه انجام دهد این است که به طور مرتب از مسواک و نخ دندان استفاده نماید. گاهی در برخی وبسایت ها از روش های زیر به عنوان درمان خانگی برای فاصله ی بین دندان ها یاد می کنند، افراد می توانند از براکت های DIY یا نوار دندان استفاده کنند. شیوه ی استفاده از این نوارها به اینگونه است که فرد هر شب نواری را دور دندان هایی که می خواهد حرکت کند، قرار می دهد. با سپری شدن مدت زمانی فاصله ی دندان های موردنظر با دندان کناری کمتر می شود.

بستن فاصله دندان ها با کش

بهتر است افراد قبل از اقدام به درمان خانگی فاصله ی بین دندان هایشان به نکاتی توجه کنند. این نکات عبارت است از:

  • به استحکام بافت دندان ها توجه کنند که این بافت با فشار ارتودنسی در مدت زمان طولانی که دندان ها جابجا می شوند با یک چسب این جابجایی امکان پذیر است یا خیر.
  • چسب هایی که در طول شب بر روی دندان ها قرار دارند، در خواب برای فرد مشکلی ایجاد می کنند یا خیر.
  • هنگامی که افراد درمان را در منزل انجام می دهند، ممکن است در جابجایی دندان ها با بافتی محکم، این جابجایی را در زاویه اشتباهی انجام دهند که نتیجه ی برعکسی خواهد داشت و باعث می شود فاصله ی بین دندان ها زیاد شده و همچنین به بیماری های لثه ای مبتلا گردد.

ارتودنسی دندان به روش خانگی

اغلب افراد درمورد ارتودنسی باور غلط دارند و با آن مخالفت می کنند. از دلایلی که مخالفت می کنند این است که، فرم لب ها بعداز ارتودنسی تغییر می کند. اما باید آگاه بود که هیچ یک از روش ها به طور کامل مثبت یا منفی نیست. بهترین روش مراجعه به دندانپزشک و تعیین نوع درمان توسط وی است.

اطلاعات بیشتر در www.implantdr.ir

چرا باید جای خالی دندان را پر کرد؟

۲۷ بازديد

اگر دندان‌های از دست‌رفته جایگزین نشوند، عملکرد جویدن مختل می‌شود. استخوان فک شکسته شده و عضله تغییر می‌کند. نتیجه این اتفاق درد مزمن در گردن و سر است که می‌تواند به پشت سرایت کند. علاوه بر این، خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند پریودنتیت و پوسیدگی افزایش می‌یابد زیرا فضا و مکان‌های مخفی بیشتری برای باکتری‌ها در دهان وجود دارد.

با ازدست‌ دادن دندان چه اتفاقی می‌افتد؟

دندان‌ها بسیار اجتماعی هستند و همیشه به دنبال نزدیکی به دندان همسایه هستند. بعد از از دست‌دادن دندان، طولی نمی‌کشد که دندان‌های مجاور به داخل شکاف ایجاد شده حرکت می‌کنند. در نتیجه، کل ساختار استخوان در فک دچار مشکل می‌شود، استخوان به‌مرور زمان شکسته می‌شود و خطر از دست‌دادن دندان‌های بیشتر وجود دارد. اگر فشار طبیعی از بالا یا پایین وجود نداشته باشد، دندان‌های مقابل نیز واکنش نشان می‌دهند و به سمت شکاف خالی رشد می‌کنند. باکتری‌های مضر می‌توانند در جایی که دندان‌ها کج شده‌اند و پلاک‌های بیشتری شکل می‌گیرند، بهتر لانه کنند که به آن بیوفیلم یا پلاک نیز می‌گویند. بهداشت دهان و دندان معمولاً در این مناطق دشوارتر است، به‌طوری‌که التهاب و پوسیدگی در این مناطق افزایش می‌یابد.

عواقب خالی ماندن جای دندان از دست رفته عبارتند از:

  • درد عضلانی
  • درد عصب سه‌قلو
  • سردرد یک‌طرفه
  • وزوز گوش
  • جابه‌جایی مفاصل گیجگاهی فکی از موقعیت فیزیولوژیکی
  • مشکلات زبان

چه زمانی باید به دندان‌پزشک مراجعه کرد؟

از دست‌دادن دندان همیشه باید توسط پزشک معالجه شود. از دست‌دادن یک یا چند دندان می‌تواند باعث آسیب دائمی به بقیه دندان‌ها و فک شما شود؛ بنابراین اگر دندان خود را از دست‌داده‌اید، نباید مدت زیادی برای مراجعه به دندانپزشک صبر کنید. تنها با درمان سریع از طریق روش های کاشت دندان می‌توان از عوارض جدی جلوگیری کرد.

اگر دندان بیفتد، در همان زمان زخم باز ایجاد می‌شود. بهداشت نامناسب دهان می‌تواند منجر به التهاب شدید در این مرحله شود. باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌توانند در این زخم باز جای گیرند و باعث التهاب ناحیه آسیب‌دیده شوند. حداکثر زمانی که چرک ایجاد می‌شود، باید در اسرع‌وقت با پزشک مشورت شود. اگر درمان توسط پزشک انجام نشود، التهاب حتی می‌تواند به آبسه تبدیل شود.

در مورد آبسه، احتیاط شدید لازم است، زیرا در بدترین حالت حتی ممکن است خطر مسمومیت خون وجود داشته باشد. اگر می‌خواهید در مراحل اولیه از چنین عوارض جدی جلوگیری کنید، در صورت از دست‌دادن ناگهانی دندان باید فوراً با دندانپزشک تماس بگیرید.

منبع: www.zhaleimplant.ir

آشنایی با مزایا و معایب لمینت دندان

۲۸ بازديد

در این مقاله با مزایا و معایب لمینت دندان آشنا می شوید.

مزایا

4 مزیت اصلی ونیر های پرسلین عبارتند از:

بسیار زیبا، طبیعی و مشابه مینای دندان هستند

پرسلین “طبیعی” ترین ماده جایگزین مینای دندان است. زیرا بسیاری از خصوصیات مینای دندان را دارا است.

به عنوان مثال، نحوه جذب و و رفلکس نور توسط لمینت ها دقیقا مشابه جذب و دفع نور در ساختار مینای دندان است. یعنی در مقابل نور، همان وضعیتی را دارد که مینای واقعی دندان ما دارد. 

دوام و ماندگاری بالایی دارند

لمینت ها به جای اینکه به سطح مینا چسپیده شوند، به یک لایه تراش خورده مینا میچسپند. این یعنی پیوندی که به واسطه چسب مخصوص به لمینیت و دندان ایجاد شده نسبتا قوی تر است. زیرا در سطح میکروسکوپی چسبندگی شیمیایی قوی بین دندان و ونیر حاصل شده است.

لک نمی شوند و تغییر رنگ نمی دهند

برخلاف باندینگ دندان یا نصب ونیر کامپوزیت ها که  به راحتی لکه دار شده و تغییر رنگ می دهند، لمینت ها به سختی تغییر رنگ می دهند.

استحکام زیادی دارند

بعد از روکش های فلزی، لمینیت های ساخته شده از جنس پرسلین مستحکم ترین جایگزین های دندانی هستند.

عوارض لمینت دندان

در ادامه با 4 نکته منفی، عوارض یا معایب لمینت دندان آشنا خواهید شد.

لمینت سرامیکی ممکن است دچار شکستگی و آسیب شود

البته لمینت‌های سرامیکی طوری ساخته شده‌اند که استحکام زیادی در داخل دهان داشته باشند. اگر همه چیز مطابق معمول و به صورت اصولی پیش برود محال ممکن است که لمینت دندان شکسته شده یا آسیب ببیند. اما در برخی موارد احتمال شکستن آن‌ها بسیار زیاد است.

به عنوان مثال اگر شما کسی هستید که دندان قروچه دارید، اصلا کاندید خوبی برای داشتن لمینت نیستید. زیرا ساییده شدن مکرر دندان‌ها به هم موجب وارد شدن آسیب جدی و بعضاً شکستن لمینیت می‌شود.

یک پروسه غیرقابل بازگشت است

به مجرد اینکه مینای دندان (هرچند به صورت جزئی) تراشیده شود، دیگر نمی‌توان به صورت طبیعی آن را جایگزین کرد. به این معنی که برای همیشه آن بخش از مینا را از دست می‌دهید.

موجب حساسیت دندان می شوند

یکی از عوارض لمینت دندان بروز حساسیت دندانی یا بدتر شدن آن است. از آنجایی که برای نصب آن‌ها می‌بایست مقدار کمی از ضخامت مینای دندان تراشیده شود، طبیعی است که به صورت جزئی دندان‌ها نسبت به سردی و گرمی حساس شوند و مقداری نیز تیر بکشند.

طول عمر کوتاه‌تری نسبت به روکش دندان و بریج دارند

لمینت دندان به طور معمول نزدیک به 10 سال عمر می‌کند. یعنی اگر سطح دندان‌های خود را با این روش بپوشانید، می‌توانید تا 10 سال آینده با خیالی آسوده لمینت‌های سرامیکی خودتان را داشته باشید. حتی در صورت مراقبت درست و رعایت بهداشت دهان و دندان، ممکن است یک لمینت دندان بیشتر از 20 سال ماندگار باشد و عمر کند.

اطلاعات بیشتر در سایت دندانپزشکی ژاله ایمپلنت

لومینیرز چیست و چه فرقی با لمینت دندان دارد؟

۲۹ بازديد

لومینیر در اصلاح عمومی نوعی روکش دندان بدون تراش است. به این معنی که برای متصل کردن آن نیازی نیست تا دندان تراشیده شود و ضخامت خودش به قدری نازک و باریک هست که بدون تراش روی دندان سوار می شود. آن ها نیازی به آمادگی زیاد ندارند و هزینه کمتری در بر میگیرند.

اما از سوی دیگر لمینت دندان ضخامت نسبتا بیشتری دارند و برای نصب آن ها حتما باید ضخامت مینای دندان تراشیده شود. همچنین در مجموع، هزینه بیشتری در بر می گیرند. بنابراین تفاوت لومینیرز و لمینت دندان اولاً در ضخامت آن ها و دوماً در تهاجمی بودنشان و در آخر هزینه آن ها است.

مراحل نصب لومینیرها به چه صورت است؟

یکی بزرگترین مزایای Lumineers® سادگی و آسان بودن فرآیند اتصال آن است. به عبارتی لازم نیست برای چسپاندن آن ها سطح دندان ها تراشیده شود و همچنین نیازی به قرار دادن روکش و لمینت موقت نیست. به جز این، در هیچ یک از مراحل نصب لومینیر نیازی به بیهوشی نیست  بنابراین یک درمان و فرآیند کاملاً بدون درد است.

لومینیرز دندان تنها مشابه با لمینت دندان تنها در 2 و نهایتاً در 3 جلسه طول می کشد. در جلسه اول معاینه انجام می شود و سپس اندازه دندان ها و درنتیجه لومینیر هایی که قرار است برای شما متصل شود محاسبه می شود.

اندازه ها و احتمالاً اسکن هایی به لابراتوار فرستاده می شود تا لومینرهای اختصاصی ساخته شود. بعد از ساخته شدن، لومینیرها به مطب جهت نصب فرستاده می شود. در جلسه دوم نیز شما با کمک روکش های بدون تراش صاحب لبخندی سفید و زیبا می شوید.

فواید و مزایا: لومینیر چه مزایا و نکات مثبتی دارد؟

شباهت زیادی به مینای دندان دارند

هرچند که لمینت دندان نیز بسیار مشابه با مینای دندان است، اما این لومینیرها هستند که بیشتر از ویژگی های ظاهری و جزئیات مینا تقلید می کنند.  آن ها نور را بسیار شبیه به مینای دندان ساطع کرده و یا از خود عبور می دهند و همین موضوع باعث شده در زیبا باشند.

برگشت پذیر هستند

چون برای نصب آن ها نیازی به تراشیدن مینای دندان نیست می توان هر زمان که بخواهیم آن ها را از سطح دندان ها برداریم. این در حالی است که لمینت ها دائمی هستند و باید همیشه آن ها را داشت. از نظر برگشت پذیر بودن لومینیرز دندان مشابه با ونیر کامپوزیت ها هستند چون آن ها نیز قابل برداشته شدن هستند.

نیازی به آمادگی ندارند

برخلاف لمینت دندان که برای نصب آن ها نیاز است تا مینای دندان تراشیده شود، برای نصب لومینیرها هیچ نیازی به تراشیدن مینای دندان نیست. بنابراین در مدت زمان کمتری نصب می شوند.

قیمت کمی دارند

هزینه تمام شده برای نصب هر واحد لومینیر کمتر از هزینه ای است که برای لمینت دندان پرداخت می شود. از نظر هزینه، لومینیر به ونیر کامپوزیت نزدیک تر هستند.

مطالب ایمپلنت و دندانپزشکی زیبایی را در سایت اینترنتی ژاله ایمپلنت دنبال کنید.

آشنایی با انواع دندان مصنوعی و هزینه هر کدام؟

۲۷ بازديد

دندان مصنوعی یک نوع پروتز دندان است. پروتزها در دندانپزشکی و پزشکی مواد و ابزارهایی هستند که جایگزین عضو از دست رفته یا آسیب دیده می شوند. در اینجا زمانی که دندان یا دندان هایی از دست می رود با کمک پروتز دندان مصنوعی که با نام دنچر نیز شناخته می شود، می توان آن دندان های از دست رفته را جایگزین کرد.

انواع دندان مصنوعی کدامند؟

پروتزهای دنچر کلا به دو دسته کامل و تکه ای تقسیم می شوند. همچنین در یک دسته بندی دیگر آن را به ثابت و متحرک تقسیم بندی می کنند. پروتزهای ثابت آن هایی هستند که به فک متصل می شوند و قابل جابجا شدن نیستند و پروتزهای متحرک آن هایی هستند که هر وقت شخص بخواهد، می توان آن ها را بردارد.

دندان مصنوعی کامل

اگر تمام دندان ها از دست رفته باشد می توان به کمک پروتز دندان مصنوعی کامل آن ها را جایگزین کنید. برای هر فک می توان یک دست کامل از دندان ها را سفارش داد. قیمت دندان دنچر کامل بیشتر از سایر انواع پروتزهای دندانی است مخصوصا اگر از نوع ثابت باشد. هزینه دندان مصنوعی ثابت به بالای 25 میلیون تومان نیز خواهد رسید اما قیمت پروتز متحرک آن می تواند به طور میانگین 10 میلیون تومان باشد.

دندان مصنوعی پارسیل یا تکه ای

اگر تنها 1 یا تعداد کمی از دندان ها از دست رفته باشد می توان از ایمپلنت دندان و یا حتی بریج دندان برای جایگزین کردن آن ها استفاده کرد. با این حال هزینه ایمپلنت دندان و بریج بالا است و ممکن است گزینه های مقرون به صرفه ای نباشند.

دندان مصنوعی آکریلیکی

پروتز یا دنچر های آکریلیکی رایج ترین پروتزهای دندان مصنوعی هستند. آن ها از جنس پلاستیک نسبتا ضخیمی هستند که قابلیت انعطاف نیز ندارند. به جهت اینکه به دندان های مجاور متصل شوند، ممکن است قلاب های آکریلیکی ضخیم و یا حتی فلزی داشته باشند.2

دندان مصنوعی ژله ای

اگر دوست ندارید پایه (بخش لثه مانند) پروتزتان آکریلیکی و سفت و سخت باشد می توانید به دندان مصنوعی ژله ای فکر کنید. آن ها از جنس نایلیون وو پلاستیک های بسیار نرم دیگر هستند. به همین جهت به راحتی قابل انعطاف هستند. به هیچ عنوان در ساختار آن ها فلزی استفاده نشده و معمولا هیچ درد و حساسیت لثه ای نیز ایجاد نمی کنند. با وجود این همه مزایا هزینه و قیمت دندان مصنوعی ژله ای از بسیاری پروتزهای دیگر کمتر است.

اطلاعات بیشتر در مجله دندانپزشکی ایمپلنت

شرایط کاشت ایمپلنت برای افراد سیگاری

۲۶ بازديد

کاشت ایمپلنت دندان برای افراد سیگاری می‌تواند یک کار پر ریسک و چالش برانگیز باشد.ریسک عوارض ایمپلنت دندان در افراد سیگاری بیشتر است. بنابراین هر متخصصی زیر بار انجام آن نمی‌رود. زیرا همه اشخاصی که سیگار می‌کشد کاندید خوبی برای جراحی ایمپلنت نیستند و تنها در شرایط خاصی می توانند اینکار را انجام داد.

افرادی که به صورت معمولی سیگار می‌کشند و می‌توانند مصرف آن را محدود کرده یا ترک کنند، می‌توانند مانند افراد دیگر با کمک ایمپلنت، جای دندان خالی خود را پر کنند. اما اگر شخصی به شدت سیگاری است و نمی‌تواند سیگار را ترک کند (یا مصرف آن را محدود کند) کاندید خوبی برای کاشت ایمپلنت دندان نیست.

افراد سیگاری چطور باید از ایمپلنت خود مراقبت کنند؟

در صورت کاشت ایمپلنت دندان برای افراد سیگاری، باید دست کم به چند نکته و توصیه زیر توجه شود:

رسیدگی بیشتر به بهداشت دهان و دندان

اگر ایمپلنت دندانی دارید و همچنان سیگار می‌کشید، باید به بهداشت دهان و دندان و مراقبت از ایمپلنت توجه بیشتری داشته باشید. سیگار کشیدن می‌تواند باعث تسریع در بروز بیماری‌های لثه شود. افراد سیگاری همچنین بیشتر از سایرین مستعد پلاک دندانی هستند. بنابراین این افراد می‌بایست بعد از کاشت ایمپلنت بیشتر به بهداشت دهان و دندان خود رسیدگی کنند تا به بیماری لثه و عفونت ایمپلنت دچار نشوند زیرا سیگار کشیدن و عدم رعایت بهداشت قطعا به عفونت ایمپلنت منجر می شود.

با دنبال کردن موارد زیر می توانید به جلوگیری از عفونت و پس زدن ایمپلنت کمک کنید:

  • پاکسازی و تمیز کردن اطراف ایمپلنت به صورت روزانه (2 بار در روز)
  • مسواک زدن تمام سطوح دندانی
  • استفاده از نخ دندان بعد از مسواک زدن

عدم استفاده از محصولات دندانپزشکی ساینده

یکی از آثار سیگار کشیدن ایجاد لکه و تغییر رنگ بر روی دندان‌ها به دلیل تاثیر نیکوتین و تار موجود در تنباکو است. همین امر باعث می شود سالانه تعداد زیادی از افراد سیگاری برای برطرف کردن این لکه ها و بازگرداندن رنگ طبیعی دندان ها بلیچینگ دندان یا سفید کردن دندان انجام دهند.

بیمارانی که سیگار می کشند و ایمپلنت دندانی دارند، معمولاً نباید بلیچینگ انجام دهند. آن ها حتی نباید از خمیردندان های سفید کننده و ساینده که منجر به وارد شدن آسیب به روکش و خود ایمپلنت می شوند استفاده کنند. این یکی از معایب کاشت ایمپلنت دندان برای افراد سیگاری است که نمی توانند بعد از کاشت استعمال سیگار را ترک کنند.

مراجعه منظم به کلینیک دندانپزشکی

افرادی که ایمپلنت دندان کاشته اند باید بیشتر از سایرین به دندانپزشک مراجعه کنند تا تحت معاینه و چکاپ قرار بگیرند. این مراجعان مخصوصا در چند ماه اول بعد از کاشت ایمپلنت بیشتر است. در طول هر جلسه ایمپلنت کاشته شده چک شده و از نظر بروز هر مشکلی ارزیابی می شود. همچنین جرمگیری دندان و تمیز کردن حرفه ای دندان ها در روال دندانپزشکی شما لحاظ خواهد شد.

اطلاعات بیشتر در سایت دندانپزشکی ژاله ایمپلنت

جایگزین کردن دندان از دست رفته با پروتز های دندانی

۲۷ بازديد

پروتز دندان یکی از روش ها برای جایگزین کردن دندان از دست رفته است. یکی از مشهورترین پروتز های دندانی همان دندان مصنوعی است. اما پروتز دندان انواع دیگری نیز دارد که در این مقاله با آنها آشنا می شویم.

تاج دندان

تاج دندان یک پوشش نو برای ترمیم دندان های آسیب دیده است. این شکل از پروتز دندان معمولا چینی و یا از جنس فلز است، راه حلی درجه یک برای ترمیم بلند مدت دندان!

این تاج دندان، اگر خوب ازش مراقبت کنید، معمولا 5 تا 15 سال در دهان شما دوام می آورند. 

پروتز ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یکی دیگر از راه های جایگزین برای دندان های از دست رفته است. در این شکل از ترمیم، پروتز دندان در استخوان فک قرار می گیرد و با متریال شکل یافته استخوان، تثبیت می شود.

بریج دندان

یکی دیگر از انواع پروتز برای دندان ، بریج و یا همان پل دندان است. اگر یک و یا چند دندان از دست داده ایم، بریج می تواند گزینه مناسبی برای پر کردن جای خالی دندان های شما باشد.  بریج معمولا باید به شکل دندان های طبیعی ساخته شود و همچون دندان های طبیعی با مسواک زد و نخ دندان از آن مراقبت کرد.

پروتز دندان مصنوعی

دندان مصنوعی هم از جمله انواع پروتز دندانی است. این پروتزها به راحتی روی لثه می نشینند و مانند دندان های طبیعی عمل می کنند. برای انتخاب بهترین دندان مصنوعی باید اول حجم دندان های از دست رفته را در نظر گرفت سپس بین انواع پروتز های دندان مصنوعی یکی را انتخاب کرد.

روکش دندان

از انواع پروتزهای دندان ، یکی همین روکش دندان است. این پروتزها فوق العاده اند: دندان خراب و یا از دست رفته را می پوشانند و یک ظاهر طبیعی و زیبا را به شما هدیه می دهند. 

بهترین پروتز برای دندان شما

راستش را بخواهید این یک سوال میلیون دلاری است! به این معنی که هر کسی نمی تواند پاسخی برایش پیدا کند. جواب روشن این سوال را به عهده دندانپزشک بگذارید. با وجود این ما معیارهایی را برگزیدیم که در انتخاب بهترین پروتز دندان به شما کمک خواهند کرد:

  • وضعیت سلامت دهان و دندان
  • تعداد دندان های از دست رفته
  • میزان ثبات و پایداری استخوان فک
  • هزینه و بودجه هر یک از انواع پروتزها

منبع: www.zhaleimplant.ir

اهمیت انتخاب یک دندانپزشک خوب برای ایمپلنت

۲۸ بازديد

ایمپلنت دندان یکی از بهترین و مطمئن ترین راه ها برای جایگزین کردن دندان از دست رفته است. کاشت ایمپلنت معمولا در 90 درصد افراد موفقیت آمیز است. اما اگر دندانپزشک خوبی برای ایمپلنت خود انتخاب نکنید عوارض آن کم کم خودشان را نشان دهند

عوارض انتخاب نادرست پزشک برای ایمپلنت

ایمپلنت دندان یک روش تخصصی است که حتماً باید توسط متخصص انجام گردد. برای این کار باید به متخصص ایمپلنت دندان مراجعه نمایید. یک متخصص بعد از بررسی وضعیت دهان و دندان و سلامتی شما، مشخص می‌کند که آیا شما کاندید مناسبی برای ایمپلنت دندان هستید یا خیر. در صورت تشخیص اشتباه پزشک، این انتخاب می‌تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد، از جمله:

کاشت ایمپلنت در مکان نامناسب 

یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که می‌تواند عوارض زیادی را به دنبال داشته باشد. نازیبایی و عدم امکان قراردادن پروتز بر روی ایمپلنت از جمله این عوارض محسوب می‌شوند.

عفونت بعد از کاشت 

عفونت یکی دیگر از عوارضی است که در برخی از بیماران دیده می‌شود. معمولاً افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و افراد سیگاری بیشتر در معرض این عارضه هستند. پزشک شما قبل از عمل درباره سوابق بیماری‌های شما سؤال خواهد کرد. درصورتی‌که شما کاندید مناسبی برای این روش نباشید، به شما توصیه می‌کند از دیگر روش‌های کاشت دندان استفاده کنید.

هر جراحی می‌تواند عوارض کوتاه‌مدتی را به دنبال داشته باشد که ایمپلنت دندان نیز از آن مستثنی نیست. درد و تورم در ناحیه کاشت، خونریزی کم و بی‌حسی موقت بعد از جراحی طبیعی است. استفاده از داروهای تجویز شده توسط پزشک و مراقبت‌های بعد از جراحی تا حد زیادی این مشکلات را برطرف می‌کند. اگر این نشانه‌ها بیش از یک هفته ادامه داشتند، حتماً به جراح خود اطلاع دهید.

سخن آخر

همان‌طور که اشاره شد انجام این جراحی توسط یک متخصص تا حد زیادی می‌تواند عوارض را کاهش دهد. برخی از این عوارض به مراقبت بیمار و نحوه استفاده آن از دندان‌ها بستگی دارد؛ بنابراین اگر شما نیز این جراحی را انجام داده‌اید، مراقبت‌های بعد از جراحی ایمپلنت دندان را در رعایت کنید.

منبع: www.zhaleimplant.ir

عوارض ایمپلنت دندان چیست؟

۲۶ بازديد

ثابت شده است که ایمپلنت دندان مؤثرترین درمان برای دندان است، اما با برخی از عوارض سلامتی نیز همراه است. البته هنگامی که ایمپلنت‌های دندانی به‌خوبی پیوند می‌شوند، هیچ ترسی از عوارض ایمپلنت وجود ندارد. ایمپلنت دندان شامل جایگزینی دائمی دندان‌های از دست‌رفته یا جایگزینی دندان آسیب‌دیده با دندان مصنوعی است.

مشکلات شایع در ایمپلنت دندان

برخی از بیماران ممکن است رد ایمپلنت از فک را تجربه کنند.برخی از دلایل رد ایمپلنت عبارت‌اند از:

آسیب بافتی

روش پیوند ایمپلنت دندانی می‌تواند باعث آسیب بافتی در ناحیه مجاور شود. ناحیه آسیب‌دیده معمولاً به طور موقت دردناک است و درد در عرض چند روز کاهش می‌یابد.

آسیب عصبی

علت آن قرارگرفتن ایمپلنت بسیار نزدیک به عصب است. آسیب عصبی باعث درد می‌شود، به‌خصوص اگر دندان مصنوعی مستقیماً بالای عصب باشد. در چنین شرایطی، بیمار باید بلافاصله با جراح تماس بگیرد. جراح می‌تواند (در صورت لزوم) ایمپلنت را برداشته و آن را جایگزین کند.

آسیب به سینوس‌ها

هنگامی که کاشت در فک بالا انجام شود، ممکن است مشکلات سینوسی رخ دهد. در این حالت، ایمپلنت به برخی از حفره‌های سینوسی برخورد می کند. برای غلبه بر این عارضه، جراح می‌تواند ایمپلنت را جایگزین کند، یعنی دوباره جراحی را انجام دهد و در صورت نیاز عفونت سینوسی را برداشته و آنتی‌بیوتیک را مستقیماً روی محل بمالد.

چه عواملی عوارض ایمپلنت را تشدید می کند؟

سیگاری‌ها یا افرادی که الکل مصرف می‌کنند در معرض خطر بالقوه ابتلا به عفونت هستند. در این موارد، زمان لازم برای جوش خوردن ایمپلنت ممکن است بیشتر از حد ایده‌آل طول بکشد. سیستم ایمنی ضعیف را می‌توان عامل فعال عفونت در نظر گرفت. بسیار مهم است که پس از انجام ایمپلنت، تغییرات لازم در سبک زندگی از نظر تغذیه، عادات غذایی و بهداشت فردی را طبق دستور جراح دنبال کنید. فقط در این صورت مشکلی پیش نخواهد آمد.

ایمپلنت‌های دندانی مؤثرترین راه‌حل برای جایگزینی دندان هستند و برای جلوگیری از عوارض احتمالی، همیشه باید به توصیه‌های پزشک خود عمل کنید. مهم‌ترین چیزی که باید در نظر داشته باشید نوع ایمپلنت دندانی است که برای شما استفاده می‌شود و توسط چه کسی انجام می‌شود.
منبع:www.zhaleimplant.ir