آرشیو آبان ماه 1400

اخبار و تازه هاي پزشكي و سلامتي

آيا بعد از روكش يا ايمپلنت دندان مي توان ارتودنسي كرد؟

۳۰ بازديد

با اينكه ارتودنسي قبل از ايمپلنت دنداني منطقي تر به نظر مي آيد، اما اگر دندان هاي اطراف ايمپلنت، جزء  اهداف ارتودنسي نيستند، مي توان پس از ايمپلنت نيز درمان ارتودنسي را انجام داد. به علاوه، اگر دندان ايمپلنت شده بايد به عنوان نقطه اتكا براي تقسيم فشار بين دندان هاي ديگر استفاده شود، بيمار بايد قبل از ارتودنسي، درمان ايمپلنت را انجام داده باشد.

چرا گاهي اوقات بايد قبل از كاشت دندان ارتودنسي انجام شود؟

در برخي موارد امكان انجام درمان ارتودنسي براي افرادي كه همين الان هم ايمپلنت كاشته اند وجود دارد. اما اين كار لزوما قرار نيست جواب دهد يا كار درستي باشد. زيرا ايمپلنت كاشته شده زماني كه به استخوان جوش بخورد، ديگر مانند دندان طبيعي قابليت حركت و جابجايي جزئي با نيروهاي ارتودنسي را ندارد. يعني دستگاه هاي ارتودنسي قادر نخواهند بود آن  ايمپلنت يا ايمپلنت ها را جابجا كنند و تنها دندان هاي طبيعي شما حركت مي كنند.

بنابراين براي دست يابي به بهترين نتايج در افرادي كه هم جاي خالي دندان دارند و هم مايلند ايمپلنت بكارند، در صورت نياز و نبودن فضاي كافي براي كاشت دندان، انجام درمان ارتودنسي قبل از جراحي ايمپلنت است تا در طول درمان ارتودنسي، هم دندان ها صاف و منظم شوند و هم فضاي كافي براي كاشت دندان فراهم شود.

آيا با وجود روكش دندان مي توان ارتودنسي انجام داد؟

برخي از افرادي كه نيازمند ارتودنسي بزرگسالان هستند ممكن است يك يا چند دندان خود را روكش كرده باشند. به جز سوالاتي كه درباره ارتودنسي و كاشت دندان از ما پرسيده مي شود، امكان انجام ارتودنسي با وجود روكش دندان هم ممكن است سوالات و ابهاماتي براي بيماران و مراجعين ما ايجاد كند.

خبر خوب اين است كه حتي با وجود روكش هم مي تواند درمان ارتودنسي را آغاز كرد. متخصان ارتودنسي طوري بريس ها و دستگاه هاي ارتودنسي را به روكش متصل مي كنند كه به روكش آسيبي نرسد. آن ها در طول درمان مراقبند كه زروكش آسيب نبيند و يا مثلا شل نشود.

اما اگر بيش از حد نگران افتادن و شل شدن روكش دندان هستند احتمالا متخصص ارتودنسي به شما ارتودنسي متحرك را پيشنهاد دهد كه در آن از پلاك هاي متحرك و شفاف براي صاف شدن دندان ها استفاده مي شود و روي دندان ها سوار مي شوند.

4 روش جلوگيري از ريز مو بعد از جراحي لاغري

۲۳ بازديد

ريزش مو اتفاق بسيار ناخوشايندي است و به نظر نمي‌رسد هيچكس از اين مشكل نسبتا رايج استقبال كند. بنا به دلايل مختلفي موها مي‌ريزند و تعداد زيادي از افراد همواره تحت تاثير ريزش مو هستند. يكي از عللي كه مي‌تواند باعث بروز چنين اتفاقي شود، انجام عمل جراحي لاغري است. اما برخلاف ساير علل؛ ريزش مو بعد از عمل لاغري موقت است و نبايد نگران آن بود.

اصلا چرا ممكن است بعد از عمل لاغري با ريزش مو مواجه شويم؟

نتيجه تحقيقات اخير نشان ميدهد كه دو عامل بسيار بسيار مهم يعني استرس فيزيكي و جسمي، و از دست دادن سريع وزن، ميتوانند باعث جابجايي مسير انتقال مواد مغذي به ارگان هاي حياتي تري مثل مغز، كليه ها، كبد  و … شود.

يعني در اين دو شرايط؛ بيشتر مواد غذايي به ارگان هاي حياتي تر منتقل ميشود و سهم ماباقي ارگان ها در دريافت غذا كه از اهميت كمتري برخوردار هستند به حداقل ميرسد. با اين تفاسير به نظر شما سلامتي مغز مهمتر است يا سلامت مو؟ در شرايطي كه بدن با كمبود برخي مواد مغذي مواجه است، بايد به مغز بيشتر غذا برسد يا به مو؟

شايد براي ما، به دلايل مسائل زيبايي شناختي، مو مهم باشد. اما قطعا براي بدن در چنين شرايطي حفظ سلامتي مهمتر است و رشد مو برايش چندان مهم نيست.

۴ روش پيشگيري از ريزش مو بعد از عمل جراحي اسليو

در اين مقاله ۴ روش ساده پيشگيري از ريزش مو بعد از اعمالي مثل اسليو معده و باي پس معده ذكر شده اند.

۱- پروتئين، پروتئن و پروتئين!

پروتئين يك ماده بسيار مغذي و بسيار كاربردي براي بدن ما است. براي اينكه بعد از عمل جراحي با ريز مو مواجه نشويد حتما به تمام وعده هاي غذايي خود مقاديري پروتئين اضافه كنيد. 

۲- مكمل ويتامين يادتون نره!

كمبود بسياري از مواد مغذي ميتواند باعث ريزش مو شود و مصرف ويتامين ميتواند بسياري از اين كاستي ها را برطرف كند. بنابراين به مكمل هاي ويتاميني مخصوصا ويتامين هاي خانواده B به چشم دارو نگاه كنيد. زيرا ميتوانند به بهبود سلامت مو و جلوگيري از ريزش آن كمك كنند.

۳- آهن بسيار بسيار بسيار مهمه!

اگر با گذشت ۷ ماه پس از عمل اسليو يا باي پس معده همچنان ريزش مو داشتيد بايد سطح آهن بدن خودتان را چك كنيد. آهن يكي از مواد ريزمغذي مورد نياز بدن است كه كمبود آن ميتواند باعث ريزش مو شود.

۴- زينك رو هم امتحان كنيد!

اگر به هر دليلي روش هاي بالا را امتحان كرديد ولي هنوز ريزش مو داريد (كه احتمال ۹۰ درصد با امتحانشون ديگه ريزش مو نخواهيد داشت) سعي كنيد كه زينك يا همان (روي) را به رژيم غذايي خودتان اضافه كنيد. زينك يك ماده بسيار مهم و ارزشمند در رشد و حفظ سلامتي پوست و مو است.

اصلاح نامنظمي هاي جزئي دندان با ارتودنسي فوري

۲۴ بازديد

بسياري از بزرگسالان دندان هاي كجي دارند كه در دوران كودكي با استفاده از ارتودنسي كودكان براي صاف كردن آن ها اقدام نكرده اند. كج بودن دندان مخصوصا در دوره بزرگسالي مشكلات زيادي براي افراد پيش مي آورد كه كوچكترين آن ها ميتواند زشت شدن طرح لبخند و گاه اعتماد به نفس در افراد باشد. روش هاي بي شماري براي صاف كردن دندانهاي شما در تمام مراحل زندگي وجود دارد، و برخي از روش هاي ارتودنسي بزرگسالان ممكن است سريعتر از ساير روش ها باشد.

مدت زمان ارتودنسي دندان چقدر است؟

در حالت عادي اگر بخواهيد با روش هاي رايج و معمول ارتودنسي دندان، دندانهاي ناصاف و كج خود را صاف كنيد احتمالا به بيش از 1 سال زمان نياز داريم. يعني طول دوره ارتودنسي ما 1 يا بيشتر از يك سال خواهد بود.

با اين حال در حوزه ارتودنسي بزرگسالان ما روش هاي درماني داريم كه ممكن است طي تنها چند ماه مشكلات را برطرف كرده و منجر به صاف شدن دندان ها شود.

آيا ارتودنسي سريع در چند ماه، واقعا امكانپذير است؟

جواب كوتاه به اين سوال “بله” است. ما نه تنها چنين چيزي داريم بلكه روش هاي مدرن ارتودنسي كه توسط متخصص ارتودنسي بكار برده ميشود هر سال ما را به درمان ارتودنسي سريع نزديك تر ميكند و با اين حال به كار بردن عبارت ارتودنسي فوري درست نيست زيرا هنوز چنين امكاني وجود ندارد كه در لحظه و خيلي فوري مشكلات ارتودنسي را برطرف كرد.

بكار بردن اين عبارت بيشتر در خصوص انواع ونير دندان مانند لمينت دندان صحت دارد كه ميتواند طرح لبخند را خيلي زود اصلاح كرده و دندان ها را صاف نشان دهد.

انواع درمان ارتودنسي سريع كدامند؟

در حالي كه درمان ارتودنسي ثابت با بريس هاي فلزي و معمولي مي تواند يك سال يا بيشتر طول بكشد، چند روش درماني وجود دارد كه امكان تسريع در روند صاف شدن دندان ها را براي ما فراهم مي آورد. اين روش ها غالبا از نوع ارتودنسي نامرئي يا ارتودنسي متحرك هستند و براي بزرگسالان در نظر گرفته ميشوند.

اين روش ها به بزرگسالان اين امكان را ميدهند كه در يك مدت زمان كوتاه صاحب دندان هايي صاف شده و خيلي زود اعتماد به نفس و زيبايي لبخند خود را باز ميابند.

از ميان چندين روش مختلف ارتودنسي سريع 3 روش رايج و پرطرفدار عبارتند از:

  • اينويزيلاين يا (Invisalign®)
  • ارتودنسي (FAAB) يا (Fast Acting Adult Braces)
  • ارتودنسي ويلكودنتيك (Wilckodontics®)

برخي از مزاياي ايمپلنت دندان كه شايد نمي دانستيد

۲۰ بازديد

وقتي صحبت از جايگزيني دندان‌ هاي از دست‌ رفته يا آسيب‌ديده مي‌شود، ممكن است فكر كنيد كدام گزينه بهترين جايگزين است. براي انجام اين كار گزينه‌هاي مختلفي را مي‌توانيد انجام دهيد كه بستگي به شرايط شما و صلاح ديد دندان‌ پزشكتان دارد. در ميان اين روش‌ها، ايمپلنت دنداني به‌ اندازه‌اي كارآمد و مناسب است كه عملاً محبوب‌ترين روش جايگزين دندان‌هاي از دست‌رفته محسوب مي شود. ايمپلنت دندان مي‌تواند مزاياي بسياري را در اختيار شما قرار دهد كه ساير گزينه‌ها فاقد آن باشند. در ادامه همراه ما باشيد تا برخي از مهم‌ترين مزاياي ايمپلنت دندان را براي شما بيان كنيم.

از فرسايش و تحليل بافت استخواني جلوگيري مي‌كنند

در صورتي‌ كه محل دندان از دست‌ رفته خود را ترميم نكنيد، به‌ مرور فك و لثه دچار تحليل مي‌شوند و اين به دندان‌هاي اطراف نيز آسيب مي‌زند. ميله تيتانيومي كه ايمپلنت شما را به استخوان فك شما متصل مي‌كند، اين عملكرد ضروري را انجام مي‌دهد، حتي استخوان فك را تشويق مي‌كند تا در طول فرايند بهبودي در اطراف آن رشد كند؛

از دندان‌هاي مجاور پشتيباني مي‌كند

شكاف در دهان شما كه به دليل از دست‌دادن دندان ايجاد مي‌شود، مي‌تواند باعث شود كه دندان‌هاي دو طرف شكاف موقعيت خود را تغيير دهند و منجر به ناهماهنگي شوند. ايمپلنت‌هاي دنداني اين شكاف را پر مي‌كنند و به شما اين امكان را مي‌دهند كه لبخندي زيبا و يكنواخت داشته باشيد.

نيروي نيش را بازيابي مي‌كند

يكي از اساسي‌ترين سؤالاتي كه موقع انتخاب جايگزين دندان‌هاي ازدست‌ رفته مطرح مي‌شود، راحت غذا خورد است. در بسياري از موارد ممكن است فرد نتواند با همان نيرويي كه سابق‌ بر اين غذا مي‌خورد، غذا بخورد. در ايمپلنت دنداني به‌خوبي به اين مشكل برطرف شده است.

حفره‌اي روي سطح ايمپلنت ايجاد نمي‌شود

دندان‌هاي مصنوعي و پروتز دندان نياز به مراقبت دارند تا از تجمع باكتري در دهان و ايجاد عفونت جلوگيري شود، اما موادي كه ايمپلنت‌هاي دنداني از آن ساخته شده‌اند، نمي‌توانند پوسيدگي داشته باشند. در نتيجه شما هرگز نگران ايجاد حفره در ايمپلنت‌هاي دنداني خود نخواهيد بود!

از تغيير شكل صورت شما جلوگيري مي‌كند

دندان‌هاي شما به حمايت از ساختار صورت شما كمك مي‌كند و از افتادگي گونه‌هاي صورت جلوگيري مي‌كند. وقتي دندان‌هايتان را از دست مي‌دهيد، در واقع يكي از تكيه‌گاه‌هاي مهم صورت را از دست‌داده‌ايد كه در نهايت باعث مي‌شود صورتتان تغيير شكل داده و شما را مسن‌تر نشان دهد. ايمپلنت‌هاي دنداني مانند دندان‌هاي طبيعي از صورت شما پشتيباني مي‌كنند و از تغيير شكل آن جلوگيري مي‌كنند.

منبع: www.implantdr.ir

دندانپزشك عمومي چه كارهايي مي تواند انجام دهد؟

۱۹ بازديد

اگر برايتان جاي سوال است كه دندانپزشكان عمومي به طور روزانه در مطب خود چه اقداماتي براي بيماران و مراجعان خود انجام ميدهيد ميتوانيد با خواندن اين بخش به پاسخ سوال خود دست پيدا كنيد. به طور كلي اين دندانپزشكان اقدامات و پروسه هاي زير را در مطب هاي خود براي بيماران انجام مي دهند:

  • انجام معاينات دندانپزشكي اوليه (شامل تشخيص سرطان اوليه، موارد اورژانسي، چكاپ هاي دوره اي، معاينات پريودنتال يا لثه اي، معاينات دهان)
  • تصويربرداري از دهان، فك و دندان با اشعه ايكس
  • تصاوير اختصاصي دندانپزشكي
  • اسكن ديجيتال
  • پر كردن دندان با باندينگ دندان
  • نصب انواع روكش دندان شامل روكش تمام سراميك، فلز سراميك، زيركونيا و …
  • نصب پل دندانپزشكي
  • انجام جراحي لثه
  • كاشت ايمپلنت دندان 
  • كشيدن دندان
  • پيوند استخوان
  • درمان سندروم TMD (اختلال مفصل گيجگاهي فكي) يا TMJ (مفصل گيجگاهي فكي)
  • تجويز گارد دهان و دندان
  • درمان غير مستقيم جهت صاف كردن دندان ها (روش هاي غير ارتودنسي)
  • سفيد كردن دندان ها در فرآيند بليچينگ دندان
  • اتصال سيلانت براي جلوگيري از پوسيدگي دندان در كودكان و بزرگسالان
  • درمان بوتاكس براي مقابله با ميگرن، TMJ
  • تجويز يا در نظر گرفتن انواع پروتز دندان شامل دندان مصنوعي
  • عصب كشي دندان
  • پركردگي موقت دندان
  • كمك به درمان دندان قروچه
  • نصب انواع ونير دندان (شامل لمينت دندان، ونير كامپوزيت و ...)

آيا دندانپزشكان عمومي مي توانند روش هاي تخصصي دندانپزشكي را انجام دهند؟

به جز پروسه هاي رايجي كه در بالا نام برده شد، اين دندانپزشكان ميتوانند روش هاي پيشرفته تر دندانپزشكي را انجام دهند. اما از آنجا كه متخصصان دندانپزشكي چند سال بيشتر از دندانپزشكان عمومي تحصيل كرده اند، بهتر است كه براي انجام روش هاي تحصصي دندانپزشكي مانند ارتودنسي دندان، نصب ايمپلنت دندان، مشكلات پيشرفته لثه و … تنها به متخصصان واجد شرايط اعتماد كرد. در ادامه با مهمترين تخصص هاي دندانپزشكي آشنا خواهيد شد.

متخصص ترميمي و زيبايي دندان

ممكن است كه يك دندانپزك عمومي بتواند بخشي از وظايف اين متخصص را انجام دهد اما ترميم و اصلاح طرح لبخند به صورت تخصصي تنها از يك متخصص ترميمي و زيبايي دندان بر مي آيد. اين متخصص براي بهبود طرح لبخند اقدامات زير را براي بيماران خود انجام مي دهد.

  • نصب روكش دندان
  • نصب ونير دندان شامل لمينت دندان
  • ترميم تخصصي دندان با انواع مواد پر كننده
  • اينله و انله 
  • بليچينگ دندان
  • افزايش طول تاج
  • عمل زيبايي لثه
  • و …

اطلاعات بيشتر در مجله دندانپزشكي ايمپلنت