آرشیو مرداد ماه 1400

اخبار و تازه هاي پزشكي و سلامتي

جراحي ايمپلنت دندان براي ديابتي ها

۲۸ بازديد

آيا جراحي ايمپلنت براي ديابتي ها منعي دارد؟ اگر مبتلا به ديابت هستيد اما تحت درمان قرار گرفته‌ايد و ميزان قند خون شما كنترل شده است، شانس موفقيت درمان ايمپلنتولوژي در شما و فردي كه مبتلا به ديابت نيست به يك اندازه است؛ بنابراين كاشت دندان يا همان ايمپلنت براي شما هيچگونه منعي ندارد. اما اگر مبتلا به ديابت كنترل نشده هستيد، كانديد مناسبي براي كاشت ايمپلنت نخواهيد بود.

انجام جراحي ايمپلنت دندان براي ديابتي ها كه ديابت آن‌ها هنوز كنترل نشده است، به اين دليل منع مي‌شود كه به دليل طولاني‌تر بودن روند بهبود زخم در افراد ديابتي، احتمال بروز عفونت پس از كاشت ايمپلنت در اين افراد بسيار افزايش مي‌يابد. از همين‌رو اگر به ديابت كنترل نشده مبتلا هستيد، بايد كاشت دندان را تا زماني كه ديايت شما تحت كنترل درآيد به تعويق بيندازيد.

اگر از خود مي‌پرسيد چه ارتباطي ميان ديابت و دندان وجود دارد و يا چرا پايه‌هاي ايمپلنت در افرادي كه به ديابت كنترل نشده مبتلا هستند به استخوان فك جوش نمي‌خورد بايد بدانيد كه ديابت يكي از بيشترين تاثيرات خود را در بدن، در بافت لثه و استخواني كه ريشه دندان در آن قرار دارد مي‌گذارد.

در افراد مبتلا به ديابت، مقاومت لثه‌ها در برابر عفونت كاهش مي‌يابد. بنابراين ممكن است عفونتي كه در اثر ايمپلنت بروز مي‌كند، روند بازسازي را در فرد مبتلا به ديابت بسيار كندتر ‌كند. آيا افراد مبتلا به ديابت نبايد ايمپلنت كنند؟ ايمپلنت بيماران ديابتي از طريق روش‌هاي مخصوصي صورت مي‌گيرد كه در طول مقاله به توضيح آن‌ها خواهيم پرداخت.

احتمال موفقيت ايمپلنت در ديابتي ها چقدر است؟

چنانچه فردي به ديابت كنترل شده مبتلا باشد، ميزان موفقيت درمان ايمپلنت در آن‌ها بسيار بالا و برابر با فردي است كه مشكل ديابت ندارد. اما در افرادي كه ديابت كنترل نشده دارند شانس موفقيت اين درمان كمتر خواهد بود. طبق تحقيقات صورت گرفته در افرادي كه مبتلا به ديابت نوع يك بوده و تحت درمان با انسولين هستند، شانس موفقيت ايمپلنت به مراتب كمتر خواهد شد.

 عفونت دندان در ديابتي ها چه زماني رخ مي ‌دهد؟

يكي از سوالات شايعي كه افراد مبتلا به ديابت مي‌پرسند اين است كه ايمپلنت دندان چه مشكلاتي را ممكن است براي افراد مبتلا به ديابت پيش بياورد؟ اساسي‌ترين مشكلي كه افراد مبتلا به ديابت با آن مواجه مي‌شوند، طولاني‌تر شدن روند بهبود زخم‌ها است. از آنجايي كه ايمپلنت‌هاي دنداني به صورت مستقيم درون فك كار گذاشته مي‌شوند، عدم بهبود زخم ناشي از آن ممكن است فرد را درگير عفونت كند.

چنانچه مبتلا به ديابت هستيد و مي‌خواهيد جاي خالي يك يا چند دندان از دست رفته خود را با ايمپلنت پر كنيد، لازم است با يك جراح فك و دهان مشورت كنيد. چنانچه كانديد مناسبي براي جراحي ايمپلنت نباشيد و جراحي كاشت دندان براي شما خطرساز باشد، متخصص در جلسه مشاوره به شما خواهد گفت.

منبع: www.implantdr.ir

ونير كامپوزيت دندان چيست ؟

۳۳ بازديد

ونير كامپوزيت روكش‌هايي هستند كه از مواد همرنگ دندان‌ها تشكيل شده‌اند. با كمك اين روكش‌ها مي‌توان عيوبي چون شكستگي، لب پريدگي يا پوسيدگي دندان‌ها را برطرف كرد. ونير كامپوزيت همچنين به بستن گپ يا فاصله ميان دندان‌ها نيز كمك مي‌كند. انواع ونير دندان را مي‌توان بطور كلي به دو دسته ونيرهاي كامپوزيتي و ونيرهاي سراميكي تقسيم‌بندي كرد. از آنجايي كه كار گذاشتن ونير سراميكي به زمان بيشتري احتياج دارد، هزينه آن از ونير كامپوزيت بيشتر است. از همين‌رو اگر به دنبال يك ونير يا لمينت اقتصادي‌تر هستيد بايد كامپوزيت دندان را انتخاب كنيد.

براي استفاده از اين ونيرهاي دنداني نيازي به تراش خوردن دندان‌ها نيست. درحالي‌كه ونير سراميكي بايد قالب گيري شود و دندان تا حدودي تراش بخورد، ونير كامپوزيت با كمك اشعه به صورت مستقيم بر روي دندان چسبانده مي‌شود. نكته مهمي كه حين انجام كامپوزيت دندان بايد به آن توجه داشته باشيد اين است كه دوام و ماندگاري ونير كامپوزيت‌ها از لمينت سراميكي كمتر است.

چه كساني بهترين كانديد ونير كامپوزيت هستند؟

ايده‌آل‌ترين كانديداي كامپوزيت دندان افرادي با مشكلات زير هستند:

  • افرادي كه دچار شكستگي يا لب پر شدن دندان‌هايشان شده‌اند.
  • افرادي كه داراي دندان‌هاي نامرتبي هستند.
  • افرادي كه دندان‌هايي با طول و اندازه كوچك، بلند يا كوتاه دارند.
  • افرادي كه دندان‌هايشان دچار بد رنگي و زردي شده است.
  • افرادي كه فاصله‌هاي جزئي ميان دندان‌هايشان دارند.
  • افرادي كه دندان‌هاي پر شده دارند و اين پرشدگي‌هاي ظاهر نامناسبي را براي دندان‌هايشان ايجاد كرده است.

توجه داشته باشيد كه ونيز كامپوزيت يك اقدام زيبايي است و درماني به شمار نمي‌رود. بنابراين مشكلات حاد دندان‌ها مانند كجي زياد يا جلو و عقب بودن آن‌ها مشكلاتي نيستند كه بتوان با ونير كامپوزيت آن‌ها را رفع كرد و فرد بايد تحت درمان ارتودنسي قرار بگيرد.

مزايا

در مقايسه لمينت سراميكي با كامپوزيت ونير مي‌توان گفت يكي از بزرگ‌ترين مزيت‌هاي ونير كامپوزيت قيمت پايين‌تر آن‌ها نسبت به پرسلاين‌ها يا همان ونيرهاي سراميكي است. لمينت‌هاي سراميكي درجه يك دو برابر گران قيمت‌تر از كامپوزيت ونير هستند به همين خاطر اغلب افرادي كه دندان‌هايشان مشكلات جزئي دارد، ترجيح مي‌دهند روكش‌هاي كامپوزيت را انتخاب كنند.

از ديگر مزاياي ونير كامپوزيت مي‌توان به عدم نياز به قالب گيري دندان‌ها و تراش آن‌ها اشاره كرد. اين روكش با كمك اشعه طي يك جلسه (اگر عيوب دندان‌ها بيشتر باشد نهايتا دو جلسه) بر روي دندان قرار مي‌گيرد. اين در حالي است كه ونير سراميكي ابتدا بايد در لابراتوار قالب گيري شده و سپس در دو جلسه (بين دو جلسه بايد حداقل 15 روز فاصله باشد) بر روي دندان‌ها جايگذاري شود.

منبع: مجله سلامتي ايمپلنت

بريج دندان چيست و چرا استفاده مي شود؟

۳۳ بازديد

در صورتيكه فرد يكي از دندان هايش را به دلايلي از دست داده باشد و جاي خالي آن در دهان خودنمايي كند، مي توان به كمك بريج دندان اين جاي خالي را بست يا پر كرد. در واقع بريج دندان يك دندان جعلي و مصنوعي است كه توسط دندان هاي طرفين در جاي خود نگه داشته مي شود و به آن پونتيك مي گويند. با اينكه بريج ها مي توانند مانند پركردگي ها از مواد مختلفي مانند طلا تهيه شوند، اما معمولا آنها را از پرسلين مي سازند تا به رنگ دندان هاي طبيعي باشد.

انواع بريج

در ادامه به توضيح انواع بريج  مي پردازيم:

سنتي

نوع سنتي شامل يك دندان مصنوعي يا نمادين است كه توسط روكش هاي دندان هاي مجاور در جاي خود نگه داشته شده است.

كانتي لور

با وجودي كه بريجهاي كانتي لور شبيه به نوع سنتي هستند، اما در اين نوع، دندان مصنوعي يا پونتيك تنها به يكي از دندان هاي طرفين چسب زده مي شود.

مريلند

مانند نوع سنتي، نوع مريلند نيز به دو دندان طبيعي در طرفين متصل مي شوند. با اين تفاوت كه در بريج هاي سنتي از روكش براي دندان هاي مجاور استفاده مي شود اما در بريج هاي مريلند، ضمائم فلزي يا پرسليني به پشت دندان هاي مجاور متصل شده و دندان مصنوعي را سر جايش حفظ مي كنند.

محافظ ايمپلنت

همانطور كه از نام اين آن ها مشخص است، بريج هاي محافظ ايمپلنت، از ايمپلنت دندان به جاي روكش يا ضميمه فلزي استفاده مي كنند. معمولا به جاي هر دندان طبيعي در طرفين، يك ايمپلنت قرار داده مي شود كه دندان مصنوعي را سرجاي خود نگه دارد.

بريج ها از چه موادي ساخته مي شوند؟

بريج ها از فلز، سراميك (پرسلين) يا تركيبي از هر دو ساخته مي شوند. سراميك اغلب به آلياژ فلز متصل مي شود. دندانپزشك درباره مواردي كه براي شرايط بيمار مناسب تر است صحبت مي كند.

بهبودي پس از بريج كردن دندان

يكي از بهترين مزاياي بريج كردن دندان اين است كه دوره نقاهت بسياري كوتاه و جزئي دارد. در حقيقت شما مي توانيد پس از قرار گرفتن بريج ها درون دهان،طبق روال قبل غذا بخوريد. بسياري از بيماران هيچ مشكلي با عادت كردن به آن ها ندارند، اما در صورتي كه احساس هرگونه دردي مي كنيد، دندانپزشكتان مي تواند با تنظيم مجدد بريج آن را بهبود بخشد.

طول عمر بريج ها چقدر است؟

بريج هاي دندان مي توانند از ۵ تا ۱۵ سال دوام آورند. با رعايت بهداشت دهان و دندان و چكاپ هاي مكرر مي توانيد عمر آنها را به بيش از ۱۰ سال برسانيد.

منبع: www.implantdr.ir 

رژيم غذايي باي پس معده : بعد از عمل چه بخوريم و چه نخوريم؟

۳۸ بازديد

رژيم غذايي كه متخصصان تغذيه و جراح لاغري براي بيماراني كه زير تيغ جراحي اعمالي مثل باي پس معده يا حتي اسليو معده در نظر ميگيرند به التيام برش ها و زخم ها و همچنين تغيير عادات غذايي شخص كمك بسيار زيادي ميكند.

هدف از تجويز رژيم غذايي باي پس معده

اين برنامه غذايي براي اهداف زير در نظر گرفته شده است:

  • جلوگيري از وارد شدن آسيب به معده توسط مواد غذايي
  • خوردن مقادير كم و لقمه هاي كوچك دقيقا متناسب با معده شما كه كوچكتر شده است
  • كمك به كاهش وزن بهتر و جلوگيري از وزن گيري مجدد
  • كاهش و جلوگيري از بروز عوارض ناشي از عمل جراحي لاغري

۴ مرحله تغذيه در باي پس معده

مرحله اول تغذيه: مايعات و غذاهاي آبكي

تا يك روز بعد از عمل لاغري باي پس معده بايد تنها آب و مايعات شفاف ميل كنيد. بعد از يك روز شما ميتوانيد ساير مايعات ديگر را نيز بخوريد. براي مثال طي ۱ هفته اول ميتوانيد موارد زير را در رژيم غذايي خود بگنجانيد:

  • سوپ آبكي
  • آب ميوه هاي طبيعي بدون شكر
  • چاي و قهوه بدون كافئين
  • شير كم چرب
  • ژله بدون بدون شكر

مرحله دوم تغذيه باي پس معده : غذاهاي پوره اي

پس از گذشت حدود ۱ هفته از عمل و بعد از آنكه سيستم گوارش خود را به مصرف مايعات عادت داديد، اكنون بايد شروع به خوردن عذاهاي پوره اي كنيد.

دقت كنيد غذاهايي را براي اين مرحله انتخاب كنيد كه به راحتي پوره ميشوند. براي مثال ميتوانيد مواد غذايي زير را به صورت پوره در بياوريد و يا با ساير مواد ديگر تركيب كنيد:

  • گوشت بدون چربي مثل مرغ و ماهي
  • پنير كوتاژ يا پنير كلبه
  • تخم مرغ خرد شده و نرم
  • غلات چخته شده
  • ميوه هاي بسيار نرم و رسيده يا سبزيجات پخته شده

مرحله سوم تغذيه باي پس معده : غذاهاي نرم

بعد از چند هفته مصرف مواد غذايي پوره اي، همزمان با پيشرفت  در روند بهبودي و نظر جراح لاغري خود ميتوانيد مصرف مواد غذايي نرم را شروع كنيد. اين غذاهي نرم بايد داراي ويژگي هاي زير باشند:

  • به راحتي بريده يا قطعه قطعه شوند
  • كوچك باشند
  • و به راحتي قابل جويدن باشند.

مرحله چهارم تغذيه باي پس معده : بلاخره غذاهاي جامد!

بعد از حدود ۸ هفته از شروع رژيم غذايي باي پس معده اكنون ميتوانيد مصرف عذاهاي جامد را از سر بگيريد. در روز ۳ وعده غذا بخوريد. و هر بار ۱ بشقاب يا نصف بشقاب غذا ميل كنيد. فقط حتما پيش از اينكه سير شويد يا احساس سيري كنيد دست از خودرن غذا بكشيد. 

ارتودنسي ديمون چيست؟

۳۶ بازديد

ارتودنسي ديمون شبيه همان ارتودنسي ثابت با كمك بريس هاي سنتي است. با اين حال، چند مزيت اضافي در اين روش وجود دارد. بريس ديمون سريعتر دندانها را حركت مي دهد و به افراد اين امكان را مي دهد تا به سرعت لبخند خود را بهبود ببخشند و سپس با يك لبخند زيباتر به زندگي ادامه دهند.

چيزي كه اين سيستم را متمايز ميكند بريس ديمون است

برخي فكر مي كنند كه ديمون نوعي ارتودنسي متحرك است اما سيستم ديمون در واقع ارتودنسي ثابت هستند. در ارتودنسي خودتنظمي از براكت هاي ديمون استفاده مي شود. اين براكت ها ابزارهايي هستند كه قابليت باز و بسته شدن خودكار را دارا مي باشند.

آنها در همان جايي نصب مي شوند كه براكت هاي فلزي سنتي نصب مي شوند. اين بريس ها نياز به تنظيم كمي دارند و با حركات گهواره اي به راحتي و بدون درد به صاف شدن دندان ها كمك ميكنند. به صاف شدن دندان ها با اين براكت هاي ديمون گفته ميشود.

مزاياي ارتودنسي ديمون

براكت هاي سيستم ديمون مزاياي متعددي نسبت به براكت هاي سنتي دارند كه در ادامه مورد بررسي قرار داده شده اند:

  • آنها ظاهر بهتري دارند
  • در براكت هاي ديمون زمان درمان سريع تر است
  • تعداد ملاقات هاي كمتر
  • مناسب براي كساني كه از راه دور مراجعه مي كنند
  • فشار كمتر بر دندان ها وارد ميكنند و در نتيجه درد كمتري دارند

ارتودنسي ديمون به چند جلسه تنظيم بريس نياز دارد؟

يك تفاوت شاخص بين ارتودنسي دندان با بريس معمولي و ارتودنسي ديمون وجود دارد. و آن هم دفعات مراجعه به مطب متخصص جهت تنظيم بريس ها است. براي تنظيم بريس هاي معمولي شما بايد تقريبا هر چهار هفته يكبار به متخصص مراجعه كنيد.

اما از آنجايي كه ديمون نوعي ارتودنسي خود تنظيم است نياز به مراجعه مكرر ندارد و شما تنها هر 8 هفته يكبار بايد به متخصص مراجعه كنيد. اين يعني درد ارتودنسي كمتري تجربه ميكنيد زيرا جلسات تنظيم با درد همراه است.

معايب ارتودنسي ديمون

اين براكت ها مانند ساير روش هاي ارتودنسي بي عيب و نقص نيستند. برخي از شناخته شده ترين معايب ارتودنسي ديمون عبارتند از:

  • داراي سيم هاي فلزي مي باشد كه براي ديگران قابل مشاهده است ، بنابراين شما نمي توانيد به طور كلي از دست فلزي كه در دهان است خلاص شويد.
  • اما مي توانيد براكت هاي شفاف ديمون را انتخاب كنيد تا از براكت هاي فلزي دوري كرده و ديد براكت ها را به حداقل برسانيد
  • پوشيدن براكت هاي ديمون در چند روز اول كمي آزار دهنده است تا زماني كه شما به آن عادت كنيد
  • هزينه ارتودنسي در اين نوع بيشتر از ساير انواع ارتودنسي است.

بهترين سن براي ارتودنسي دندان

۲۸ بازديد

شايد باور نكنيد اما فوايد ارتودنسي بسيار بيشتر از اصلاح دندان هاي كج مي باشد. ارتودنسي دندان مي تواند به فرد كمك كند كه در كنار صاف كردن دندان ها،  مشكلات بايت و فك هاي خود را نيز حل كند و اعتماد به نفس از دست رفته خود را پس بگيرد.

اما سن مناسب ارتودنسي چه سني است؟

با وجودي كه ارتودنسي مي تواند تقريبا در هر سني (كودكي، نوجواني، بزرگسالي) مفيد واقع شود اما بهترين سن براي انجام ارتودنسي زماني است كه سر و دهان فرد هنوز در حال رشد مي باشد. نوجواني (۱۱ تا ۱۴ سالگي) بهترين سن براي انجام ارتودنسي تلقي مي شود. در اين ميان تنها سن اهميت ندارد، بلكه تعهد و مسئوليت پذيري فردي در بهداشت دندان هاي ارتودنسي شده شامل مسواك زدن دوبار در روز، دهان شويه و استفاده از نخ دندان بسيار مهم است. همچنين بيمار بايد قادر به بازگو كردن چگونگي درد و همچنين درك محدوديت هاي غذايي باشند كه براي مراقبت از بريس هاي ارتودنسي بايد رعايت شوند.

چه زمان بايد به متخصص ارتودنسي مراجعه كرد؟

بهترين زمان براي اولين مراجعه به متخصص ارتودنسي، بين ۷ تا ۹ سال مي باشد. اين ملاقات مي تواند هر گونه مشكلات ارتودنسي مرتبط با دندان ها، فك يا مال اكلوژن را مشخص كند. متخصص ارتودنسي پس از تشخيص مشكل بيمار، بهترين نوع درمان و زمان شروع آن را با توجه به سن او مشخص مي كند.

طول مدت درمان ارتودنسي

طول مدت ارتودنسي در هر شخص بسته به نوع و شدت مشكل فك، بايت و دندان ها، متفاوت است. طي جلسات اول شروع درمان، متخصص حدود مدت زمان ارتودنسي دندان براي گرفتن نتيجه ي ايده آل  و همچينين هزينه ارتودنسي را به بيمار خواهد گفت. به هر حال بايد بدانيد كه اين زمان ممكن است با توجه به تمايل دندان ها براي حركت و مراقبت و نگهداري از بريس ها و دندان ها تغيير كند.

همه ي بيماران بايد انتظار داشته باشند كه بريس هاي ارتودنسي حداقل ۱۲ ماه (به طور متوسط بين ۱۸ تا ۳۰ ماه) روي دندان ها قرار بگيرند. اكثر بيماران بايد پس از اتمام ارتودنسي، براي مدتي (بر اساس دستور پزشك) از ريتينر يا نگهدارنده استفاده كند.

ميزان كاهش وزن بعد از عمل اسليو معده چقدر است؟

۳۴ بازديد

عمل اسليو معده يك از بهترين روش هاي لاغري است و به نوعي حتي بهترين عمل جراحي لاغري در دنيا است كه سالانه هزاران نفر در سرتاسر دنيا با كمك آن موفق به درمان چاقي ميشوند. يكي از مهمترين سوالاتي كه پيرامون اسليو معده وجود دارد ميزان كاهش وزن بعد از عمل اسليو معده است. با توجه به اينكه افراد زيادي اين سوالات را از ما مطرح ميكنند در اين مقاله به پاسخ اين سوال خواهيم پرداخت. اين شما و اين همه چيز در رابطه با ميزان كاهش وزن بعد از اسليو معده.

همه يكجور وزن كم نمي كنند!!

كاهش وزن پس از جراحي اسليو معده در افراد متفاوت است. يعني هيچ دو بيماري بعد از انجام دادن اين عمل به يك ميزان و در يك سيكل خاصي وزن كم نميكنند. وقتي تصميم مي گيريد كه جراحي اسليو معده انجام دهيد، به طور معمول جراح لاغري شما مي تواند تخمين بزند كه شما بعد از عمل چه ميزان وزن از دست ميدهيد. اما اين تنها به صورت كلي است و جراح نميتواند به صورت دقيق درباره ميزان كاهش وزن روزانه، هفتگي يا ماهانه شما اظهار نظر كند. زيرا هيچ دو شخصي مانند هم وزن كم نميكنند.

كاهش وزن هفتگي يا ماهانه شما به عوامل مختلفي بستگي دارد. ميزان اضافه وزن و وزن حال حاظر شما، شاخص توده بدني (BMI)، سن، جنس، سطح سلامتي و اينكه به چه ميزان توصيه هاي رژيم و ورزش را دنبال مي كنيد همگي عواملي هستند كه در روند كاهش وزن شما بعد از عمل اسليو تاثير ميگذارد.

ميزان كاهش وزن بعد از اسليو معده به طور ميانگين چقدر است؟

اسيلو معده قادر است به طور معمول حدود ۲۵ تا ۳۵ درصد كل وزن شما را كاهش دهد و يا ۵۰ تا ۷۵ درصد ميزان اضافه وزن شما را به كلي از ميان بر ميدارد و شما را در محدوده سالم MBI قرار ميدهد. ممكن است برخي ديگر بيش از ۸۰ درصد اضافه وزن خود را با اين روش از دست دهند و حتي ممكن است برخي كمتر از ۷۰ درصد وزن كم كنند.

بلافاصله شروع به كاهش وزن مي كنيد

يكي از دلايلي كه افراد را تشويق ميكند كه براي لاغري و درمان چاقي رو به عمل جراحي اسليو معده بياورند آغاز سريع كاهش وزن است. شما بلافاصله بعد از عمل شروع به كاهش وزن ميكنيد زيرا رژيم غذايي و دوره نقاهت شما طوري است كه كمترين تمايلي به خوردن غذا داريد و اين به كاهش وزن بعد از اسليو معده كمك زيادي ميكند.

مراحل ارتودنسي دندان

۳۷ بازديد

در اين مقاله قصد داريم به تمام مراحل ارتودنسي بپردازيم و به شما بگوييم كه قبل ، حين و بعد از اين درمان چه چيزي در انتظار شما است. مقاله پيش روي در واقع ۰ تا ۱۰۰ ارتودنسي دندان است.

چگونه خود را براي درمان ارتودنسي آماده كنيم؟

با مرور كردن چند نكته زير ميتوانيد خود را بهتر براي اين درمان و سفري هيجان انگيز براي صاف كردن دندانهايتان آماده كنيد.

  • تحقيق و پرس و جو كنيد
  • به فراز و نشيب هاي پروسه فكر كنيد (معايب و مزايا)
  • سبك ارتودنسي خود را انتخاب كنيد
  • از لحاظ روحي و رواني خود را براي ناراحتي هاي جزئي ارتودنسي آماده كنيد
  • به فكر تهيه غذاهاي مخصوص درمان ارتودنسي باشيد
  • قبل از ارتودنسي دلي از عزا در بياوريد

مراحل ارتودنسي (ثابت)

مرحله به مرحله پروسه درمان ارتودنسي دندان به شكل زير است:

  1. ابتدا متخصص ارتودنسي يك جمع كننده گونه را در دهان شما قرار مي دهد. اين وسيله باعث مي شود لپ ها از داخل از دندان خارج شده و فضا براي كار ارتودنتيست مهيا شود. متخصص زماني ميتواند كار خود را به درستي انجام دهد كه هم ديد و هم فضاي كاري داشته باشد. بدون اين وسيله انجام درمان ميسر نميشود.
  2. سپس متخصص دندان هاي شما را صيقل مي دهد تا براكت ها بهتر به دندان شما بچسبند. بعد از اين مرحله دندان ها را كاملا خشك ميكنند تا اماده اتصال براكت ها شوند.
  3. در مرحله بعدي متخصص يك ماده تقريبا نرم كننده مخصوص را به مدت تنها ۳۰ ثانيه روي دندان هاي شما قرار ميدهد و بعد از اين، چند ثانيه آن را برداشته و دندان ها را تميز ميكنند. اينكار باعث ميشوند كه براكت ها بهتر به دندان هاي شما بچسپند. سپس يك چسپ مخصوص اوليه را به دندان هاي شما ميچسپاند.
  4. مرحله بعدي شامل قرار دادن سيمان در پشت براكت ها و سپس قرار دادن آن بر روي دندان هاي شما است. پس از متصل شدن براكت ها، سيمان اضافي را برداشته و سپس سيمان براكت ها را با كمك تجهيزات مخصوصي سفت و سخت ميكنند.
  5. در مرحله آخر نيز كنار زننده گونه ها يا چيك رتركتور برداشته ميشود.

اين مراحل ارتودنسي ثابت بود اما اگر از اين مراحل خوشمان نيامد چه؟

همانطور كه گفته شد اين مراحل ارتودنسي ثابت بود اما برخي افراد دوست ندارند از اين دستگاه ها استفاده كنند و اصلا دوست ندارند چنين مراحلي را شاهد باشند. اين افراد بايد از ارتودنسي نامرئي و شفافي شبيه اينويزيلاين ها استفاده كنند كه مراحل بسيار جالب و متفاوت تري دارند.

فوايد لمنيت دندان آشنايي با ۵ مزيت لمينت دندان

۳۳ بازديد

لمينت دندان مي تواند به احياي لبخند شما و ترميم مشكلاتي از قبيل لب پر شدن جزئي دندان، ترك دندان و تغيير رنگ كمك كند. اگر نسبت به لبخندتان و اجزاي آن احساس ناخوشايندي داريد و دوست نداريد لبخند بزنيد يا حين خنديدن جلوي دهان خود را ميگيريد، ميتوانيد از مزايا و فوايد لمينت دندان بهره ببريد. اين ونير هاي دنداني قادرند به بهترين شكل ممكن عيوب ظاهري دندان شما را برطرف كنند و مهمترين وسيله براي طراحي لبخند  در افراد هستند.

ادامه مقاله را بخوانيد تا با دست كم ۵ مورد از مزاياي لمينت دندان كه به نوعي مشهور به ارتودنسي فوري است آشنا شويد.

1.  عيوب دندان را ميپوشاند و ترميم ميكند

مهمترين عيوبي كه ما ميتوانيم با كمك فوايد لمينت دندان آن ها را برطرف كنيم عبارتند از:

تغيير رنگ دائمي دندان (به دنبال فرسايش مينا و پديدار شدن دنتين كه زرد رنگ است)

ترك خوردن دندان

لب پر شدن

كوتاه يا بلند بودن دندان

 وجود فاصله بين دندان ها

بالا رفتن لثه ها

عدم تراز خط لثه

و …

2.  نياز زيادي به تراش ميناي دندان ندارد

همانطور كه احتمالا ميدانيد براي نصب روكش دندان بايد بخشي از ضخامت مينا را تراش داد. به نسبت ونير كامپوزيت و ساير روكش هاي دندانپزشكي، براي نصب لمينت ما تنها ضخامت اندكي از ميناي دندان را تراش ميدهيم زيرا خود لمينت ها به اندازه كافي نازك هستند.

3.  از تغيير رنگ دندان شما جلوگيري ميكند

در مقايسه با ونير كامپوزيت كه در برابر لكه و رنگ آسيب پذير است، ساختار لمينت ها به گونه اي است كه به سختي رنگ ميپذيرد.

4.  در كمترين زمان ممكن اعتماد به نفس شما را بالا ميبرد

به نسبت ساير روش هاي ترميم و زيبايي دندان مثل ايمپلنت و حتي ارتودنسي ، نصب لمينت تنها دو جلسه زمان نياز دارد و بعد از آن شما به يك لبخند كامل و بي عيب و نقص  دست پيدا خواهيد كرد. 

5.  نياز به نگهداري و مراقبت زيادي ندارند

 

بر خلاف روش هاي دندانپزشكي مرسومي مانند ارتودنسي دندان كه نيازمند رسيدگي و مراقبت بالايي هستند، لمينت ها تنها نيازمند مراقبتي اندك هستند و دقيقا به همان اندازه مراقبت نياز دارند كه دندان هاي طبيعي خودتان دارند.

اصلاح طرح لبخند چيست؟ و چگونه انجام مي شود؟

۴۰ بازديد

در يك لبخند نرمال و طبيعي، بيشتر ظاهر لبخند را دندان ها و لب تشكيل ميدهند. دندان ها بسيار منظم بوده و هيچ نامرتبي ندارند. علاوه بر اين، ظاهر دندان ها سفيد، بدون لك، بدون كوتاهي يا بلندي و …. است. اما زماني كه حين لبخند زدن لثه ها نمايان باشند، دندان ها كج و نامرتب، يا شلوغ و دچار تغيير رنگ شده باشند و … لبخند از حالت نرمال خارج  شده و نياز به اصلاح دارد. به تمام اقدامات دندانپزشكي كه براي بهبود و يا بازگرداندن لبخند به حالت نرمال يا ايده آل انجام داده مي شود اصطلاحا اصلاح طرح لبخند مي گويند.

چه كساني كار اصطلاح طرح لبخند را براي شما انجام مي دهند؟

از آنجا كه اغلب اجزاء لبخند مربوط به بافت دهان  و فك مي شود، معمولا دندانپزشكان و متخصصان دندانپزشكي اقدام به اطلاح فرم لبخند مي كنند. اينكار تنها توسط يك متخصص خاص انجام داده نمي شود و ممكن است براي داشتن يك لبخند بي نقص نياز باشد كه به چند متخصص دندانپزشكي مراجعه كنيد. بسته به مشكل لبخند شما يك يا همه متخصصان زير در اصطلاح لبخند به شما كمك مي كنند:

  • متخصص ارتودنسي دندان: براي صاف كردن دندان و رفع نامنظمي هاي دندان، انواع مال اكلوژن، و ناهنجاري هاي  فك و صورت
  • متخصص ترميمي و زيبايي دندان: براي انجام روش هاي ترميم و زيبايي دندان
  • متخصص لثه: براي برطرف كردن مشكلات لثه و بافت هاي نرم دهان
  • متخصص  پروتز دندانپزشكي
  • متخصص اندودنتيست: براي مديريت مشكلات ريشه و بافت نرم دندان
  • متخصص راديولوژي
  • دندانپزشك عمومي
  • جراح دهان، فك و صورت

كار اصلاح لبخند از كجا شروع مي‌شود؟

پاسخ به اين سوال به نوع مشكلي بستگي دارد كه در خصوص لبخندتان وجود دارد. بسته  به تعداد، نوع مشكل و شدت آن، شما بايد به دندانپزشك متخصص مراجعه كنيد. براي مثال براي برطرف كردن نامنظمي هاي  دنداني بايد به متخصص ارتودنسي مراجعه كنيد. براي تغيير رنگ دندان يا لمينت دندان بايد به متخصص ترميمي و زيبايي دندان و …. . اما بهتر است كه ابتدا به يك دندانپزشك عمومي مراجعه كنيد تا مشكلات شما را به خوبي تشخيص داده و شما را به متخصص يا متخصصان خاصي ارجاع دهد.