آرشیو مرداد ماه 1402

اخبار و تازه هاي پزشكي و سلامتي

جراحی لاغری اسلیو معده چیست؟

۱۰ بازديد

عمل جراحی اسلیو معده (Sleeve Gastrectomy) یک نوع جراحی تایید شده توسط انجمن جراحی چاقی دنیا (IFSO) برای رفع چاقی مفرط محسوب می شود. در اصطلاح عمومی به این عمل، جراحی کوچک کردن و کاهش سایز معده نیز می ‌گویند. اصالت کلمه اسلیو (Sleeve) به زبان یونانی بر می گردد و در زبان فارسی به معنی آستین است. پس از جراحی، معده از حالت لوبیایی خود به صورت یک آستین درآمده و شبیه به موز می ‌شود.

در این عمل جراحی حدود 75 تا 85 درصد معده حذف شده و در عین حال حجم معده به حدود 100 الی 150 سی‌سی کاهش می یابد.

چه کسانی کاندید مناسبی برای عمل اسلیو هستند؟

افراد با شاخص توده بدنیBMI  بالای 35 کاندید جراحی لاغری اسلیو هستند.

عمل جراحی اسلیو معده چگونه باعث لاغری می‌شود؟

عمل جراحی اسلیو معده از آن دسته جراحی‌ های چاقی است که میزان حجم غذای دریافتی را محدود خواهد کرد. در این جراحی به علت برداشتن حدود 80 درصد معده، فرد با کمترین میزان دریافت غذا احساس سیری کرده و غذا خوردن را ادامه نمی دهد. به علت خروج فوندوس که بالاترین میزان هورمون گرسنگی (هورمون گرلین) را ترشح می ‌کند شخص خیلی کمتر احساس گرسنگی می کند و در بعضی مواقع اصلا احساس گرسنگی ندارد.

در عمل کوچک کردن معده همزمان با کاهش دریافت غذا، کالری دریافتی نیز کاهش می یابد و به این شیوه بدن برای جایگزین کردن نیاز کالری خود، چربی اضافه در بدن را می ‌سوزاند و انرژی مورد نیاز را بدست می آورد. با سوزاندن چربی های اضافه، سایز و وزن فرد کاهش می یابد.

کاهش وزن در عمل اسلیو به چه میزان است؟

یکی از پر تکرار ترین سوالات متقاضیان این است که با عمل جراحی اسلیو چه میزان کاهش وزن را تجربه می ‌کنم ؟!

می بایست تاکید کرد که مقدار کاهش وزن بعد از عمل های لاغری که اسلیو یکی از آن هاست بسته به عوامل زیادی بوده و نتیجه‌ گیری در باره آن مستلزم احاطه به این موارد است:

  • مقدار متابولیسم پایه
  • فعالیت و تحرک بعد از جراحی اسلیو
  • وزن اولیه قبل از جراحی
  • عوامل روحی روانی

منبع: bariatricsurgery.ir

چطور یک جراح لاغری خوب پیدا کنیم؟

۱۴ بازديد

اگر شاخص توده بدنی شما بالاتر از 40 است و تا به حال نتوانسته اید با انواع روش های لاغری به کاهش وزن و لاغری برسید، این یعنی احتمالاً شما کاندید عمل لاغری می باشید. برای انجام این عمل باید بر روی پیدا کردن یک جراح لاغری ماهر و متبحر تمرکز کنید تا از عمل خود بهترین نتیجه را بگیرید. ما در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد تا ملاک های انتخاب یک جراح ماهر را بشناسید. پس خواندن این مطلب را از دست ندهید.

چگونه بهترین جراح لاغری را پیدا کنیم؟

بهترین جراح لاغری را می توان با معیارها و ملاک هایی سنجید. برخی از این ملاک ها که به شما در یافتن یک جراح لاغری ماهر و متخصص کمک می کنند به شرح زیر می باشند:

مراجعه حضوری

نکته بسیار مهم برای انتخاب پزشک متخصص لاغری مراجعه حضوری به مطب جراح است. درست است که نکاتی که ما در این مطلب ارائه خواهیم داد به شما کمک بسیاری خواهد کرد اما هیچ چیز جای مراجعه حضوری به پزشک مورد نظر و مشاوره با وی را نخواهد گرفت.

هنگامی که شما از نزدیک و حضوری با جراح مورد نظر صحبت می کنید اطلاعات دقیق تری به دست میاورید، علاوه بر این می توانید با مراجعانی که در مطب جراح حضور دارند درباره توانایی ها، ویژگی ها و مهارت های او گفتگو کنید.

تجربیات و نظرات بیماران

یکی از ساده ترین روش ها برای پیدا کردن بهترین جراح لاغری پرس و جو از بیماران و مراجعان آن جراح است. اگر پزشک در شبکه های اجتماعی فعالیت دارد و یا دارای وبسایت اختصاصی می باشد می توانید به بخش نظرات و تجربیات بیماران سر بزنید. اگر بتوانید با تعدادی از مراجعانش هم به صورت حضوری صحبت کنید خیلی بهتر است. زیرا می توانید نتایج حاصل از عمل را از نزدیک هم ببینید.

نتایج قبل و بعد از عمل

از دیگر روش های پیدا کردن یک جراح لاغری خوب این است که عکس های قبل و بعد از عمل بیمارانش را با هم مقایسه کنید تا متوجه شوید جراح مورد نظر در کارش چقدر موفق بوده است. هر چه تعداد بیماران و عکس های قبل و بعد بیشتر باشد با اطمینان بیشتری می توان او را به عنوان پزشک خوب در نظر گرفت.

منبع: bariatricsurgery.ir

درباره پیکرتراشی چه می دانید؟

۱۴ بازديد

امروزه لایف استایل اشتباه و عادات غذایی غلط باعث چاقی شدید در بیشتر افراد شده است. همان گونه که اطلاع دارید چاقی شدید عوارض بسیاری دارد که بارزترین آن دشواری در تحرک و ورزش است. متاسفانه این موضوع باعث می شود که بعضی افراد حتی به کمک رژیم های غذایی هم موفق به کاهش وزن نشوند. در نتیجه عمل پیکرتراشی برای این اشخاص یک شیوه موثر به منظور لاغری و کاهش وزن خواهد بود.

البته پیکرتراشی برای افرادی که دچار چاقی مفرط هستند مناسب نمی باشد. این روش بیشتر برای افرادی مناسب است که چاقی موضعی و کمی دارند که با رژیم و ورزش از بین نمی رود. یا اینکه جراحی لاغری انجام داده اند و پوست آنها حالت ارتجاعی خود را از دست داده و صاف شدن پوست نیاز به جراحی پیکرتراشی دارد.

با جراحی پیکرتراشی می توان پوست افتاده و چربی های مازاد را برداشت فرم کلی بافت های بدن را بهبود داد. هدف اصلی این جراحی، ایجاد تناسب اندام می باشد.

پیکر تراشی چیست؟

به طور کل به مجموعه عمل های جراحی که سبب فرم دهی و لاغری بدن می شوند، پیکر تراشی گفته می شود. پیکرتراشی یک تکنیک تاثیر گذار برای از بین بردن چربی های مازاد بدن و نواقصی چون افتادگی پوست است. پیکر تراشی با روش های مختلفی از جمله لیپوماتیک، لیپوساکشن و بادی جت انجام می شود که در ادامه مقاله درباره آن ها صحبت خواهیم کرد.

انواع پیکرتراشی

  • لیپوسیت
  • لیپوماتیک
  • لیپوساکشن
  • لیفت بدن
  • ژنیکوماستی
  • لیفت سینه
  • لیفت ران و لیفت بازو

از جمله انواع عمل های پیکر تراشی هستند.

جلسه مشاوره برای پیکرتراشی

در طی جلسات مشاوره در خصوص موارد زیر صحبت خواهد شد:

  • خواسته ها و اهداف مراجعه کننده
  • سوابق پزشکی و آلرژی ها
  • مصرف داروها، مکمل و ویتامین ها
  • سوابق جراحی قبلی

اقداماتی که پزشک انجام می دهد، عبارتند از:

  • بررسی سلامت عمومی بدن و یا سوابق پزشکی
  • بررسی وضعیت بدنی بیمار
  • عکس برداری
  • صحبت درباره گزینه های درمان و جراحی
  • صحبت درباره نتایج، مزایا و عوارض احتمالی عمل جراحی

منبع: bariatricsurgery.ir

لاغری با دستگاه

۸ بازديد

امروزه به دلیل سبک زندگی های ناسالم و بدون تحرک چاقی به یکی از معضلات اصلی افراد تبدیل شده که برای مقابله با آن روش های مختلفی را امتحان می کنند. یکی از این روش ها لاغری با دستگاه است که این روزها طرفداران بسیاری دارد. اگر قصد استفاده از این روش را دارید خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم!

رسیدن به تناسب اندام و لاغری با دستگاه

ممکن است شما قد و وزنتان با هم تناسب داشته باشد ولی در ناحیه شکم و پهلو دارای چربی اضافه باشید و یا سایز ران و بازوهایتان با بدنتان هم خوانی نداشته باشد، در این صورت بهترین راه برای رسیدن به تناسب اندام استفاده از دستگاه های لاغری است که به سراغ چربی های بدن رفته و به از بین بردن آن ها اقدام می کند.

روش های درمان چاقی

روش های درمان چاقی با توجه به تاثیر آن ها بر روی سلول های چربی به دو گروه دسته بندی می شوند:

تاثیر بر روی اندازه سلول های چربی مانند رژیم های لاغری، ورزش ها، جراحی های لاغری مانند عمل اسلیو معده، بای پس و باندینگ شکمی

تاثیر بر کاهش تعداد سلول ها مانند عمل لیپوساکشن و لیپوماتیک و لاغری با دستگاه های مختلف

انواع مختلف دستگاه های لاغری

برای لاغری با دستگاه می توان از انواع مختلف این دستگاه ها کمک گرفت.

دستگاه لاغری کویتیشن

دستگاه لاغری کویتیشن با استفاده از تکنیکی شبیه به سونوگرافی و با استفاده از امواج اولتراسوند موجب شکسته شدن سلول های چربی توسط مولکول های آب می شود. در حقیقت برخورد امواج اولتراسوند با مولکول های آب باعث تشکیل حباب های ریز در آب می شود که این فرایند کویتیشن نام دارد.

لاغری با دستگاه رادیوفرکانسی

دستگاه لاغری رادیو فرکانسی با گرم کردن سلول های چربی موجب شکسته شدن بافت همبند و آزادسازی اسید های چربی و انتقال آن ها به سیستم لنفاوی می شود. در اثر این فرایند بافت های چربی کوچک تر شده و سایز اندام های دارای چاقی مانند سینه، باسن، شکم، پهلو، ران و …کم می شود. علاوه بر این، به دلیل منقبض شدن پوست، پوست سفت تر شده و با افزایش میزان تولید کلاژن جوان سازی پوست هم اتفاق می افتد.

لاغری با دستگاه کرایولیپولیز

در روش کرایولیپولیز سلول های چربی به قدری سرد می شوند که بدن بتواند آن ها را شکسته و دفع کند. قرار گرفتن در دمای پایین موجب می شود که بافت چربی بدون آسیب رساندن به بافت های اطراف، از بین برود.

لاغری با مزوتراپی

مزوتراپی محلولی است که از ترکیب هورمون ها، آنزیم ها، ویتامین ها، عصاره گیاهان، مواد معدنی و مواد شیمیایی مانند آمینوفیلین تشکیل شده است که تزریق مقدار کمی از آن به ناحیه مورد نظر باعث تجزیه چربی های رسوب شده می شود.

منبع: bariatricsurgery.ir

BMI چیست و چگونه محاسبه می شود؟

۱۱ بازديد

در علم تغذیه مفهومی با عنوان شاخص توده بدنی یا BMI وجود دارد که برای سنجش قد و وزن یک فرد به کار می رود. در واقع این مفهوم ابزاری است که سلامت وزن فرد را با توجه به قدش تخمین می زند.

نحوه محاسبه BMI

برای محاسبه شاخص توده بدنی فقط کافیست قد و وزن خود را بدانید و از این فرمول استفاده کنید:

عدد وزن به کیلوگرم تقسیم بر عدد قد به متر به توان دو

برای مثال شخصی که دو متر قد و صد کیلو وزن دارد از تقسیم 100 تقسیم بر 4 (یعنی عدد قد ضرب در خودش) به عدد 25 می رسد.

نتایج حاصل از BMI چه چیزی را نشان می دهد؟

در کل نتایج حاصل از BMI به شرح زیر می باشند:

BMI  پایین تر از 18- کمبود وزن شدید

BMI پایین تر از 18 یک نشانه خطر است و فردی با این مقدار شاخص توده بدنی از وزن ایده آل فاصله بسیاری داشته و در معرض سوء تغذیه و خطر مرگ قرار دارد و سریعاً باید به پزشک مراجعه کند.

شاخص توده بدنی بین 18.5 تا 25 - وزن نرمال

اگر با استفاده از فرمولی که ارائه دادیم به بازه عددی 18.5 تا 25 رسیدید، به شما تبریک می گوییم چرا که در محدوده وزنی نرمال و سالم قرار دارید و خبری از اضافه و کمبود وزن نیست. بر اساس این عدد فقط متوجه این می شویم که وزن ما در چه محدوده ای قرار دارد اما از قدرت بدنی، آمادگی عضلات، درصد چربی و … اطلاعاتی دستگیرمان نمی شود.

BMI  بین 25 تا 30 - اضافه وزن

اگر در محاسبه BMI خود به اعداد 25 تا 30 رسیدید صادقانه سبک زندگی خود را بررسی کنید و ببنید آیا روش تغذیه صحیحی دارید؟ آیا فعالیت های بدنی انجام می دهید؟ چرا که شما دارای اضافه وزن هستید و باید آن را جدی بگیرید و قبل از اینکه به چاقی تبدیل شود برطرفش کنید.

البته به این نکته توجه داشته باشید که اگر باردار هستید یا ورزش حرفه ای انجام می دهید و یا حتی فردی با توده عضلانی بالا می باشید به عدد BMI اعتنای زیادی نکنید. زیرا سلامت بدن مهم تر از عدد شاخص توده بدنی است.

 BMI 30  و بالاتر از آن - چاقی

BMI بالاتر از 30 نشانه چاقی است. چاقی یکی از مشکلاتی است که از ترکیب عواملی مانند سبک زندگی و ژنتیک ناشی می شود. سبک زندگی ناسالم می تواند عدم تحرک، پرخوری، سیگار کشیدن و مصرف الکل باشد که منجر به اضافه وزن در فرد می شود. اگر شاخص توده بدنی شما 30 و بالاتر از آن است حتماً برای کاهش وزن خود اقدام کنید.

منبع: bariatricsurgery.ir

بهترین روش لاغری کدام است؟

۱۲ بازديد

روش های متعددی برای کاهش وزن وجود دارد و افراد با توجه به شرایط خود آن ها را برای لاغری انتخاب می کنند، ما در ادامه به بهترین روش لاغری اشاره می کنیم.

کاهش وزن با انوع رژیم لاغری

یکی از مواردی که به عنوان بهترین روش لاغری به کار می رود، رعایت رژیم غذایی اصولی و صحیح است که باعث کاهش وزن در افراد می شود.

رژیم لاغری کتوژونیک

یکی از معروف ترین رژیم های لاغری، کتوژونیک نام دارد که بر پایه حذف کربوهیدرات استوار است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در این رژیم به مصرف چربی توصیه شده است. قانون رژیم کتوژونیک به این صورت است که با حذف کربوهیدرات و افزایش مصرف چربی باعث کاهش وزن می شود. اما چطور ممکن است با مصرف چربی لاغر شد؟

بدن در حالت کلی برای تامین انرژی مورد نیاز خود از کربوهیدرات استفاده می کند، اما زمانی که این ماده به بدن نرسد بدن به سراغ چربی ها رفته و شروع به سوزاندن آن ها می کند و به این ترتیب بعد از مدتی کاهش وزن اتفاق می افتد.

رژیم لاغری مدیترانه ای

یکی دیگر از انواع رژیم های لاغری که در لیست بهترین روش لاغری هم قرار گرفته است، رژیم مدیترانه ای نام دارد. این رژیم علاوه بر کاهش وزن، تاثیر بسیاری هم بر روی سلامت بدن دارد و در آن به مصرف انواع میوه و سبزیجات، روغن های سالم و گوشت مرغ و ماهی تاکید بسیار شده است. رژیم مدیترانه ای از سبک غذایی سنتی مردم کشورهای ایتالیا و یونان الگو گرفته است.

بر اساس تحقیقات این رژیم خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن ناشی از چاقی را کاهش می دهد.

رژیم گیاه خواری

رژیم گیاه خواری یکی دیگر از روش های کاهش وزن است که قطعاً نام آن را زیاد شنیده اید. این رژیم گزینه مناسبی برای افراد دیابتی است و به سلامت قلب و عروق کمک بسیاری می کند. طبق مطالعات افرادی که از رژیم گیاه خواری پیروی می کنند 53 درصد کمتر از بقیه در معرض خطر ابتلا به بیماری دیابت هستند.

این روش به دلیل دارا بودن مقدار زیادی از انواع سبزیجات به برنامه غذایی روزانه به عنوان بهترین روش لاغری شناخته شده است. در رژیم گیاه خواری خبری از گوشت و محصولات حیوانی نیست.

رژیم فستینگ

رژیم فستینگ یا روزه داری متناوب از انواع رژیم های لاغری است که با پیروی از قوانین روزه داری به کاهش وزن افراد کمک می کند. در این رژیم فرد فقط در ساعات معینی مجاز به خوردن می باشد و بجز آن اجازه خوردن چیزی را ندارد. این رژیم در کنار کاهش وزن، باعث کاهش قند و کلسترول نیز می شود و از ابتلا به انواع سرطان ها جلوگیری می کند.

منبع: bariatricsurgery.ir

جراحی لاغری چیست؟

۱۰ بازديد

جراحی لاغری یکی از روش های کاهش وزن سریع است که با تغییر در بافت های مختلف معده، روده و سیستم گوارشی منجر به از دست رفتن وزن اضافی بدن می شود. این عمل ها توسط جراح لاغری به روش لاپاراسکوپی و تحت بیهوشی عمومی انجام می گیرد. 

انواع مختلف جراحی لاغری

عمل های لاغری انواع مختلفی دارند که هر کدام معایب و مزایای خاص خود را دارد. انواع این جراحی ها به شرح زیر می باشند:

عمل اسلیو معده

یکی از رایج ترین عمل های لاغری، عمل اسلیو معده می باشد که در آن حدود 80 درصد از حجم معده را از بدن خارج می کنند. کاهش حجم معده باعث می شود حجم غذای دریافتی فرد هم کم شده درنتیجه در مدت کوتاهی کاهش وزن اتفاق بیفتد.

عمل بای پس معده

در روش بای پس معده، بخش بزرگی از سیستم گوارش که وظیفه جذب و هضم غذا را دارد حذف شده و در نتیجه مقدار جذب به شدت کاهش پیدا می کند. این روش جراحی لاغری ممکن است به دلیل عدم جذب ویتامین ها و مواد مغذی باعث بروز مشکلاتی از قبیل سوء تغذیه در فرد شود.

عمل جراحی پلیکاسیون معده

در این نوع از جراحی لاغری، 50 درصد از حجم معده را به صورت پلیسه روی هم قرار داده و می دوزند. در نتیجه حجم معده کم شده و مقدار غذای مصرفی و کالری دریافتی فرد هم کاهش پیدا می کند. این روش به دلیل خطرات کم و مدت زمان کوتاه جراحی محبوبیت بسیاری دارد.

عمل باندینگ شکمی

یکی از جراحی های راحت و قابل برگشت عمل باندینگ شکمی است که در حین انجام آن بیمار باید در بیهوشی کامل باشد. در این نوع عمل یک باند سیلیکونی قابل تنظیم در قسمت بالای معده قرار می گیرد و باعث کاهش حجم معده می شود.

این نوع عمل ممکن است تاثیر خیلی خوبی بر روی لاغری نداشته باشد و از عوارض آن هم می توان به بازگشت به وزن اولیه و استفراغ بعد از پرخوری اشاره کرد.

عمل جراحی لیپوماتیک یا پیکرتراشی

پیکرتراشی روشی از لاغری است که در آن چربی های موضعی بدن بدون درد و خونریزی تخلیه می شوند. این روش به افرادی که دچار چاقی مفرط نیستند و فقط در قسمت های خاصی از بدن دچار چربی اضافه هستند، توصیه می شود.

این عمل که به یکی از پرطرفدارترین جراحی های لاغری تبدیل شده است، ممکن است باعث بروز عوارضی از جمله: التهاب، واکنش های آلرژیک، آمبولی ریه، کبودی پوست و … شود.

اطلاعات بیشتر در سایت bariatricsurgery.ir