آيا بعد از روكش يا ايمپلنت دندان مي توان ارتودنسي كرد؟

۳۳ بازديد

با اينكه ارتودنسي قبل از ايمپلنت دنداني منطقي تر به نظر مي آيد، اما اگر دندان هاي اطراف ايمپلنت، جزء  اهداف ارتودنسي نيستند، مي توان پس از ايمپلنت نيز درمان ارتودنسي را انجام داد. به علاوه، اگر دندان ايمپلنت شده بايد به عنوان نقطه اتكا براي تقسيم فشار بين دندان هاي ديگر استفاده شود، بيمار بايد قبل از ارتودنسي، درمان ايمپلنت را انجام داده باشد.

چرا گاهي اوقات بايد قبل از كاشت دندان ارتودنسي انجام شود؟

در برخي موارد امكان انجام درمان ارتودنسي براي افرادي كه همين الان هم ايمپلنت كاشته اند وجود دارد. اما اين كار لزوما قرار نيست جواب دهد يا كار درستي باشد. زيرا ايمپلنت كاشته شده زماني كه به استخوان جوش بخورد، ديگر مانند دندان طبيعي قابليت حركت و جابجايي جزئي با نيروهاي ارتودنسي را ندارد. يعني دستگاه هاي ارتودنسي قادر نخواهند بود آن  ايمپلنت يا ايمپلنت ها را جابجا كنند و تنها دندان هاي طبيعي شما حركت مي كنند.

بنابراين براي دست يابي به بهترين نتايج در افرادي كه هم جاي خالي دندان دارند و هم مايلند ايمپلنت بكارند، در صورت نياز و نبودن فضاي كافي براي كاشت دندان، انجام درمان ارتودنسي قبل از جراحي ايمپلنت است تا در طول درمان ارتودنسي، هم دندان ها صاف و منظم شوند و هم فضاي كافي براي كاشت دندان فراهم شود.

آيا با وجود روكش دندان مي توان ارتودنسي انجام داد؟

برخي از افرادي كه نيازمند ارتودنسي بزرگسالان هستند ممكن است يك يا چند دندان خود را روكش كرده باشند. به جز سوالاتي كه درباره ارتودنسي و كاشت دندان از ما پرسيده مي شود، امكان انجام ارتودنسي با وجود روكش دندان هم ممكن است سوالات و ابهاماتي براي بيماران و مراجعين ما ايجاد كند.

خبر خوب اين است كه حتي با وجود روكش هم مي تواند درمان ارتودنسي را آغاز كرد. متخصان ارتودنسي طوري بريس ها و دستگاه هاي ارتودنسي را به روكش متصل مي كنند كه به روكش آسيبي نرسد. آن ها در طول درمان مراقبند كه زروكش آسيب نبيند و يا مثلا شل نشود.

اما اگر بيش از حد نگران افتادن و شل شدن روكش دندان هستند احتمالا متخصص ارتودنسي به شما ارتودنسي متحرك را پيشنهاد دهد كه در آن از پلاك هاي متحرك و شفاف براي صاف شدن دندان ها استفاده مي شود و روي دندان ها سوار مي شوند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.