بريج دندان چيست و چرا استفاده مي شود؟

اخبار و تازه هاي پزشكي و سلامتي

بريج دندان چيست و چرا استفاده مي شود؟

۳۶ بازديد

در صورتيكه فرد يكي از دندان هايش را به دلايلي از دست داده باشد و جاي خالي آن در دهان خودنمايي كند، مي توان به كمك بريج دندان اين جاي خالي را بست يا پر كرد. در واقع بريج دندان يك دندان جعلي و مصنوعي است كه توسط دندان هاي طرفين در جاي خود نگه داشته مي شود و به آن پونتيك مي گويند. با اينكه بريج ها مي توانند مانند پركردگي ها از مواد مختلفي مانند طلا تهيه شوند، اما معمولا آنها را از پرسلين مي سازند تا به رنگ دندان هاي طبيعي باشد.

انواع بريج

در ادامه به توضيح انواع بريج  مي پردازيم:

سنتي

نوع سنتي شامل يك دندان مصنوعي يا نمادين است كه توسط روكش هاي دندان هاي مجاور در جاي خود نگه داشته شده است.

كانتي لور

با وجودي كه بريجهاي كانتي لور شبيه به نوع سنتي هستند، اما در اين نوع، دندان مصنوعي يا پونتيك تنها به يكي از دندان هاي طرفين چسب زده مي شود.

مريلند

مانند نوع سنتي، نوع مريلند نيز به دو دندان طبيعي در طرفين متصل مي شوند. با اين تفاوت كه در بريج هاي سنتي از روكش براي دندان هاي مجاور استفاده مي شود اما در بريج هاي مريلند، ضمائم فلزي يا پرسليني به پشت دندان هاي مجاور متصل شده و دندان مصنوعي را سر جايش حفظ مي كنند.

محافظ ايمپلنت

همانطور كه از نام اين آن ها مشخص است، بريج هاي محافظ ايمپلنت، از ايمپلنت دندان به جاي روكش يا ضميمه فلزي استفاده مي كنند. معمولا به جاي هر دندان طبيعي در طرفين، يك ايمپلنت قرار داده مي شود كه دندان مصنوعي را سرجاي خود نگه دارد.

بريج ها از چه موادي ساخته مي شوند؟

بريج ها از فلز، سراميك (پرسلين) يا تركيبي از هر دو ساخته مي شوند. سراميك اغلب به آلياژ فلز متصل مي شود. دندانپزشك درباره مواردي كه براي شرايط بيمار مناسب تر است صحبت مي كند.

بهبودي پس از بريج كردن دندان

يكي از بهترين مزاياي بريج كردن دندان اين است كه دوره نقاهت بسياري كوتاه و جزئي دارد. در حقيقت شما مي توانيد پس از قرار گرفتن بريج ها درون دهان،طبق روال قبل غذا بخوريد. بسياري از بيماران هيچ مشكلي با عادت كردن به آن ها ندارند، اما در صورتي كه احساس هرگونه دردي مي كنيد، دندانپزشكتان مي تواند با تنظيم مجدد بريج آن را بهبود بخشد.

طول عمر بريج ها چقدر است؟

بريج هاي دندان مي توانند از ۵ تا ۱۵ سال دوام آورند. با رعايت بهداشت دهان و دندان و چكاپ هاي مكرر مي توانيد عمر آنها را به بيش از ۱۰ سال برسانيد.

منبع: www.implantdr.ir 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.