BMI چیست و چگونه محاسبه می شود؟

اخبار و تازه هاي پزشكي و سلامتي

BMI چیست و چگونه محاسبه می شود؟

۱۵ بازديد

در علم تغذیه مفهومی با عنوان شاخص توده بدنی یا BMI وجود دارد که برای سنجش قد و وزن یک فرد به کار می رود. در واقع این مفهوم ابزاری است که سلامت وزن فرد را با توجه به قدش تخمین می زند.

نحوه محاسبه BMI

برای محاسبه شاخص توده بدنی فقط کافیست قد و وزن خود را بدانید و از این فرمول استفاده کنید:

عدد وزن به کیلوگرم تقسیم بر عدد قد به متر به توان دو

برای مثال شخصی که دو متر قد و صد کیلو وزن دارد از تقسیم 100 تقسیم بر 4 (یعنی عدد قد ضرب در خودش) به عدد 25 می رسد.

نتایج حاصل از BMI چه چیزی را نشان می دهد؟

در کل نتایج حاصل از BMI به شرح زیر می باشند:

BMI  پایین تر از 18- کمبود وزن شدید

BMI پایین تر از 18 یک نشانه خطر است و فردی با این مقدار شاخص توده بدنی از وزن ایده آل فاصله بسیاری داشته و در معرض سوء تغذیه و خطر مرگ قرار دارد و سریعاً باید به پزشک مراجعه کند.

شاخص توده بدنی بین 18.5 تا 25 - وزن نرمال

اگر با استفاده از فرمولی که ارائه دادیم به بازه عددی 18.5 تا 25 رسیدید، به شما تبریک می گوییم چرا که در محدوده وزنی نرمال و سالم قرار دارید و خبری از اضافه و کمبود وزن نیست. بر اساس این عدد فقط متوجه این می شویم که وزن ما در چه محدوده ای قرار دارد اما از قدرت بدنی، آمادگی عضلات، درصد چربی و … اطلاعاتی دستگیرمان نمی شود.

BMI  بین 25 تا 30 - اضافه وزن

اگر در محاسبه BMI خود به اعداد 25 تا 30 رسیدید صادقانه سبک زندگی خود را بررسی کنید و ببنید آیا روش تغذیه صحیحی دارید؟ آیا فعالیت های بدنی انجام می دهید؟ چرا که شما دارای اضافه وزن هستید و باید آن را جدی بگیرید و قبل از اینکه به چاقی تبدیل شود برطرفش کنید.

البته به این نکته توجه داشته باشید که اگر باردار هستید یا ورزش حرفه ای انجام می دهید و یا حتی فردی با توده عضلانی بالا می باشید به عدد BMI اعتنای زیادی نکنید. زیرا سلامت بدن مهم تر از عدد شاخص توده بدنی است.

 BMI 30  و بالاتر از آن - چاقی

BMI بالاتر از 30 نشانه چاقی است. چاقی یکی از مشکلاتی است که از ترکیب عواملی مانند سبک زندگی و ژنتیک ناشی می شود. سبک زندگی ناسالم می تواند عدم تحرک، پرخوری، سیگار کشیدن و مصرف الکل باشد که منجر به اضافه وزن در فرد می شود. اگر شاخص توده بدنی شما 30 و بالاتر از آن است حتماً برای کاهش وزن خود اقدام کنید.

منبع: bariatricsurgery.ir

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.