پروتز دندان چيست و براي چه كساني مناسب است؟

اخبار و تازه هاي پزشكي و سلامتي

پروتز دندان چيست و براي چه كساني مناسب است؟

۲۷ بازديد

زماني كه فرد به دلايل مختلف مثل شكستگي دندان يا پوسيدگي دندان، دندان‌هاي خود را از دست مي‌دهد، پروتز دندان جايگزين دندان او مي شود و طرح لبخند وي را اصلاح مي كند. روش‌هاي ديگر جايگزين دندان طبيعي شامل ايمپلنت، بريج و پل دنداني و غيره مي شود. پروتزهاي دنداني همان روكش دندان يا دندان‌ مصنوعي هستند كه بارها اسم آنها را شنيده‌ايد. اين روش هم مي تواند يك درمان موقت محسوب شود و هم يك درمان بلند مدت و از مزاياي آن مي توان به قيمت مقرون به صرفه اش نسبت به روش هاي ديگر اشاره كرد . اوايل كه فرد از پروتزهاي دنداني استفاده مي‌كند ممكن است كمي احساس ناخوشايند نسبت به آنها داشته باشد كه بعد از مدتي برطرف مي‌شود و فرد ياد مي‌گيرد چگونه با آنها كنار بيايد.

ممكن است تا چند روز اول بعد از استفاده از پروتز، لثه‌هاي فرد كمي تحريك شوند و توليد بزاق دهان در آنها افزايش پيدا كند. البته اين حالت تا زماني اتفاق ميفتد كه فرد به پروتزها و دندان‌هاي مصنوعي خود عادت نكرده باشد. 

انواع پروتزهاي دنداني

دو نوع پروتز به نام هاي پارسيل و كامل براي پر كردن جاي خالي دندان ها وجود دارد كه متناسب با شرايط و وضعيت هر فرد انتخاب خواهد شد. در شرايطي كه تمامي دندان‌هاي فرد كشيده شود و ديگر دنداني در دهان فرد باقي نمانده باشد فرد بايد از پروتز كامل يا همان دندان مصنوعي استفاده نمايد و در شرايطي كه فرد برخي از دندان‌هاي خود را ازدست‌داده باشد بايد از پروتز پارسيل (دندان مصنوعي تكه‌اي) استفاده نمايد.

از يك منظر ديگر نيز مي توان پروتز ها را به سه قسمت تقسيم كرد كه شامل پروتز ثابت، پروتز متحرك و پروتز ايمپلنت مي شود.

مزاياي استفاده از پروتزهاي دنداني

مزاياي مهم پروتز دندان عبارت‌اند از:

  • نگهداري و تميزكردن پروتزهاي متحرك آسان‌تر است و اين امر براي افرادي كه در مسواك زدن و استفاده از نخ دندان مشكل دارند مزيت محسوب مي‌شود.
  • اين پروتزهاي دنداني با بدن سازگار هستند.
  • اين پروتزهاي دنداني داراي قيمت مناسبي هستند.
  • نگهداري مؤثر از دهان و دندان
  • كاهش تحليل رفتگي استخوان فك
  • افزايش كيفيت زندگي بيماران
  • افزايش زيبايي

منبع: www.implantdr.ir

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.