آشنایی با مزایا و معایب لمینت دندان

اخبار و تازه هاي پزشكي و سلامتي

آشنایی با مزایا و معایب لمینت دندان

۳۱ بازديد

در این مقاله با مزایا و معایب لمینت دندان آشنا می شوید.

مزایا

4 مزیت اصلی ونیر های پرسلین عبارتند از:

بسیار زیبا، طبیعی و مشابه مینای دندان هستند

پرسلین “طبیعی” ترین ماده جایگزین مینای دندان است. زیرا بسیاری از خصوصیات مینای دندان را دارا است.

به عنوان مثال، نحوه جذب و و رفلکس نور توسط لمینت ها دقیقا مشابه جذب و دفع نور در ساختار مینای دندان است. یعنی در مقابل نور، همان وضعیتی را دارد که مینای واقعی دندان ما دارد. 

دوام و ماندگاری بالایی دارند

لمینت ها به جای اینکه به سطح مینا چسپیده شوند، به یک لایه تراش خورده مینا میچسپند. این یعنی پیوندی که به واسطه چسب مخصوص به لمینیت و دندان ایجاد شده نسبتا قوی تر است. زیرا در سطح میکروسکوپی چسبندگی شیمیایی قوی بین دندان و ونیر حاصل شده است.

لک نمی شوند و تغییر رنگ نمی دهند

برخلاف باندینگ دندان یا نصب ونیر کامپوزیت ها که  به راحتی لکه دار شده و تغییر رنگ می دهند، لمینت ها به سختی تغییر رنگ می دهند.

استحکام زیادی دارند

بعد از روکش های فلزی، لمینیت های ساخته شده از جنس پرسلین مستحکم ترین جایگزین های دندانی هستند.

عوارض لمینت دندان

در ادامه با 4 نکته منفی، عوارض یا معایب لمینت دندان آشنا خواهید شد.

لمینت سرامیکی ممکن است دچار شکستگی و آسیب شود

البته لمینت‌های سرامیکی طوری ساخته شده‌اند که استحکام زیادی در داخل دهان داشته باشند. اگر همه چیز مطابق معمول و به صورت اصولی پیش برود محال ممکن است که لمینت دندان شکسته شده یا آسیب ببیند. اما در برخی موارد احتمال شکستن آن‌ها بسیار زیاد است.

به عنوان مثال اگر شما کسی هستید که دندان قروچه دارید، اصلا کاندید خوبی برای داشتن لمینت نیستید. زیرا ساییده شدن مکرر دندان‌ها به هم موجب وارد شدن آسیب جدی و بعضاً شکستن لمینیت می‌شود.

یک پروسه غیرقابل بازگشت است

به مجرد اینکه مینای دندان (هرچند به صورت جزئی) تراشیده شود، دیگر نمی‌توان به صورت طبیعی آن را جایگزین کرد. به این معنی که برای همیشه آن بخش از مینا را از دست می‌دهید.

موجب حساسیت دندان می شوند

یکی از عوارض لمینت دندان بروز حساسیت دندانی یا بدتر شدن آن است. از آنجایی که برای نصب آن‌ها می‌بایست مقدار کمی از ضخامت مینای دندان تراشیده شود، طبیعی است که به صورت جزئی دندان‌ها نسبت به سردی و گرمی حساس شوند و مقداری نیز تیر بکشند.

طول عمر کوتاه‌تری نسبت به روکش دندان و بریج دارند

لمینت دندان به طور معمول نزدیک به 10 سال عمر می‌کند. یعنی اگر سطح دندان‌های خود را با این روش بپوشانید، می‌توانید تا 10 سال آینده با خیالی آسوده لمینت‌های سرامیکی خودتان را داشته باشید. حتی در صورت مراقبت درست و رعایت بهداشت دهان و دندان، ممکن است یک لمینت دندان بیشتر از 20 سال ماندگار باشد و عمر کند.

اطلاعات بیشتر در سایت دندانپزشکی ژاله ایمپلنت
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.